Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fel att bokföra upplupna intäkter Bokslutsmetoden?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-03, 16:21 #1
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007

Standard Fel att bokföra upplupna intäkter Bokslutsmetoden?

Hej.
Jag har hittills gjort som så att jag vid årets slut bokfört en upplupen intäkt på tillgångskontot Upplupna intäkter och krediterat den mot Försäljning och Utg. moms.

Detta har varit smidigt tycker jag och sedan vid återföringen så krediterar jag Upplupna intäkter och debiterar Bankkonto när pengarna kommer in.

Men får jag som använder bokslutsmetoden och förenklat bokslut verkligen göra så här med tanke på att det blir någon slags blandning av boksluts- och fakturametoden kring räkenskapsårets slut?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 17:13 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Hej Erik,

Jag var tidigare kontakt med Skatteverket angående detta och snackade med flera olika handläggare.

Det finns bara ett sätt att göra på, och det är samma oavsett om det är bokslutsmetoden eller fakturametoden. Alltså får man göra ett undantag när det gäller bokslutsmetoden och bokföra det innan pengarna faktiskt finns på kontot.

Dvs. om du har intäkter från exempelvis Adsense under december 2011 men får dessa utbetalda i januari 2012 ska de bokföras i december 2011.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 17:42 #3

Det är ju även möjligt att det är skillnad mellan AB och EF vilket jag driver.

I Skatteverkets Bokföring, bokslut och deklaration så skriver de att man endast ska justera för betalningen på bokslutsunderlaget och sedan bokföra intäkten som vanligt när den inbetalas. Men det känns sämre för då blir alla rapporter felaktiga i mitt bokföringsprogram iOrdning eftersom intäkten kommer på fel år, iofs kanske det är mitt bokföringsprogram som är dåligt och inte metoden.

Senast redigerad av Erik Stenman den 2012-05-03 klockan 17:56
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-04, 03:47 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Det är ju även möjligt att det är skillnad mellan AB och EF vilket jag driver.

I Skatteverkets Bokföring, bokslut och deklaration så skriver de att man endast ska justera för betalningen på bokslutsunderlaget och sedan bokföra intäkten som vanligt när den inbetalas. Men det känns sämre för då blir alla rapporter felaktiga i mitt bokföringsprogram iOrdning eftersom intäkten kommer på fel år, iofs kanske det är mitt bokföringsprogram som är dåligt och inte metoden.
Det har ingen betydelse om du använder EF eller AB, det har betydelse om du använder fakturametoden elelr kontantmetoden (bokslutsmetoden).

Fakturametoden är att föredra för den visar kontinuerligt hur företagets ekonomiska ställning ser ut, det kan du bara se på bokslutsdagen med kontantmetoden.

Jag brukar aldrig använda upplupna intäkter utan intäkter uppstår i det ögonblick du bokför fakturan, vilket man ska göra direkt den uipprättats. Sen när betalningen kommer in så påverkas inte resultatet över huvud taget utan enbart balansräkningen (kundfodringar minstar och bankkontot ökar med lika mycket).

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-04 klockan 03:50
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017