FAQ |
Kalender |
2012-06-30, 20:42 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mannen som i en ledare i Svd för några år sedan förutspådde klickjournalistikens intåg i den svenska dagspressen hade verkligen inte fel. Dagens nyheters webbupplaga är snart i klass med Aftonbladet. Helt j*vla oläslig.
Kort och gott vill jag gärna ha tips på vilka dagstidningar som fortfarande är läsbara i form av kvalitetsjournalistik.. Vad läser ni och varför? |
|||
Svara med citat |
2012-06-30, 22:17 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tyvärr har internet tagit död på mycket av journalistiken. DN och SvD är bäst i Sverige men det säger inte så mycket idag. Antar du inte är intresserad av internationell media? Där finns en del som håller ganska god klass fortfarande. Annars är ju papperstidningarna snäppet vassare även om läsarna sviker. Alla verkar vilja läsa skräp idag, då måste tidningarna anpassa sig.
2012-07-01, 01:05 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tycker DN är riktigt dålig. Det är TT-nyheter som man spätt ut med en massa extra ord för att göra artiklarna längre. SvD gillar jag däremot, det är i alla fall den svenska dagstidning jag tycker är bäst.
Men annars har jag gått över till att läsa NYTimes. De har kunskapen, viljan och budgeten för att skapa kvalitativ journalistik. Sedan brukar jag även läsa Financial Times, men de har ju ett större fokus på affärsnyheter, så det är väl inte riktigt vad som efterfrågades. |
||
Svara med citat |
2012-07-01, 12:28 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör GP och tittar på Rapport på morgonen. Under dagen får man ändå nyheter på radion.
|
||
Svara med citat |
2012-07-01, 13:26 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag läser SvD samt International Herald Tribune (iht.com), vilket är den internationella upplagan av New York Times.
|
|||
Svara med citat |
2012-07-01, 13:31 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Flipboard på luren för utvalda medier och korta koncisa nyheter. Aftonbladet för att få mig en daglig dos irritation per dag.
|
||
Svara med citat |
2012-07-01, 14:12 | #7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Läser aldrig tidningen, gjorde innan när arbetet fanns. Nu är det nyheterna på morgonen som gäller och radion under dagen.
|
||
Svara med citat |
2012-07-01, 16:47 | #8 | ||
|
|||
Administratör
|
Svenska dagstidningar på nätet är ju rätt så värdelösa, ja. Tycker DN var rätt bra för ett gäng år sedan men nu verkar de ju ha valt att konkurrera med Aftonbladet som du säger. Lite bättre i pappersutgåvan dock! SVD tycker jag är lite närmare papperskvalitén på nätet, men jag tycker inte om tidningen i stort. För mycket propaganda och för lite skildring.
The Guardian är den tidningen jag läser mest på papper. Har också bättre kvalité på nätet än allt svenskt. International Herald Tribune är också en rätt bra tidning både på papper och nätet tycker jag. Lite mindre nationella nyheter än Guardian. Är du inte farligt intresserad av Sverige och inte har något emot att läsa på engelska skulle jag rekommendera att skrota alla svenska tidningar till fördel för dessa. Annars är ju ekot faktiskt bra, men då gäller det att vilja lyssna snarare än läsa. En egenskap jag tyvärr brukar sakna (avskyr också ljudböcker).
Svara |
|
|