FAQ |
Kalender |
2012-08-09, 18:17 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är van att inkludera filer med ASP, men när jag försöker gör motsvarande med PHP ignoreras CSS-filens inställningar. Det verkar bara vara margins i CSS:en som inte funkar, vilket gör att knapparna positionerar sig fel i förhållande till "förälder"-diven.
meny.php HTML-kod:
<ul> <li style="border-left: solid 1px #404040;"><a href="/"><span>Startsida</span></a></li> <li><a href="fil2.php"><span>Fil 2</span></a></li> <li><a href="fil3.php"><span>Fil 3</span></a></li> <li><a href="fil4.php"><span>Fil 4</span></a></li> </ul> <div class="clear"></div> PHP-kod:
|
|||
Svara med citat |
2012-08-09, 18:36 | #2 | |||
|
||||
|
Om jag lägger in koden från meny.php direkt i index.php fungerar allt felfritt.
|
|||
Svara med citat |
2012-08-09, 23:44 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hände mig förra veckan igen, men varje gång finns en annorlunda lösning.
Kolla så att det inte finns något mellanrum in <?php börjar. Annars kan du testa att ta kodning ANSI på include filen och UTF-8 för filen som inkluderar filen eller annat format. Testa dig fram lite kan variera. UTF-8 med en inkludering av det ger ett utrymme på toppen vilket sabbar sidan som inkluderar. |
||
Svara med citat |
2012-08-09, 23:52 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2012-08-10, 00:06 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Se till så att sidorna är (editerade och sparade) med samma encoding.
|
||
Svara med citat |
2012-08-10, 00:07 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2012-08-10, 02:06 | #7 | |||
|
||||
|
Tack för alla svar.
Tror jag löste det. Verkar som att man inte kan använda style="" på element i filen man inkluderar. Efter att jag tog bort detta så hoppade allt på plats. |
|||
Svara med citat |
2012-08-10, 07:19 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När webbläsaren ska tolka html/css-koden vet den inte vad du inkluderat och inte inkluderat. Det måste vara något i filen som webbläsaren hämtar som är annorlunda jämfört med när du inte använder include.
|
||
Svara med citat |
2012-08-10, 16:43 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är nog inte det som är felet egentligen. Det kan vara enkoding av "" tecknen eller dylikt.
|
||
Svara med citat |
2012-08-10, 23:13 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan inte ha med php att göra, kolla mha firebug hur resultatet ser ut och vilka css-stilar varje elementen har och var de har fått det ifrån. Kolla även encoding på filerna som tidigare nämnts. PHP pillar icke i de inkluderade filerna utan fungerar i sammanhanget exakt som SSI.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|