Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domän registrerad pga whois

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-10, 15:18 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Med tanke på att frasen får 53 000 träffar på google är det väl inte så osannolikt att någon annan kom på samma namn?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-11, 00:48 #12
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Hej Alla, Lite of topic kanske, För ett par år sedan kom jag på en ide och ville som vanligt köpa domän-namnet direkt.

Köpte ett domän med ca 10 andra domän som har med samma nische att gör, betalat denna och hade den som " parkerat", den satt på min lista i 9 månader.

När jag hade lite tid över och skulle starta denna så så jag att någon hade redan reggat samma domän och hade byggt en sida på domänen, kollade på min ägda domän-lista hos bolaget ( Loopia ) så står jag förtfarande som ägare, går igenom fakturorna och ser att den är tom betald av mig.

Loopia på står att det hade blivit ett fel och inte mycket att göra, det de kunde göra att ta bort domänen från min lista och betala 79 kr på mitt prepaid konto.

Konstigt nog så gjick jag på det men ångrar starkt detta idag idag då just den sidan är min bland mina största konkurrenter idag.

Kanske of topic men ville gärna dela med mig.

PS// har sparat mejl kontakten med Loopia suport. just in case.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-11, 11:50 #13
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Var du först med att registrera domännamnet? I så fall ska du ta detta vidare. Vet inte om det är Loopias fel eller någon annans men du har rätt till domännamnet.

Citat:
Ursprungligen postat av John Adams Visa inlägg
Hej Alla, Lite of topic kanske, För ett par år sedan kom jag på en ide och ville som vanligt köpa domän-namnet direkt.

Köpte ett domän med ca 10 andra domän som har med samma nische att gör, betalat denna och hade den som " parkerat", den satt på min lista i 9 månader.

När jag hade lite tid över och skulle starta denna så så jag att någon hade redan reggat samma domän och hade byggt en sida på domänen, kollade på min ägda domän-lista hos bolaget ( Loopia ) så står jag förtfarande som ägare, går igenom fakturorna och ser att den är tom betald av mig.

Loopia på står att det hade blivit ett fel och inte mycket att göra, det de kunde göra att ta bort domänen från min lista och betala 79 kr på mitt prepaid konto.

Konstigt nog så gjick jag på det men ångrar starkt detta idag idag då just den sidan är min bland mina största konkurrenter idag.

Kanske of topic men ville gärna dela med mig.

PS// har sparat mejl kontakten med Loopia suport. just in case.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-11, 14:33 #14
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
@Dimme Vist har jag rätt till domänen, misstaget var ju att jag godkände att Loopia skulle betala tillbaka summan jag betalade för domänen på mitt prepaid konto.

Läget hade varit annorlunda om jag bestred ärendet och gjick vidare med det.

Frågan är, hur kunde Loopia sälja domänen till någon annan när den var redan min.

mvh
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-11, 15:10 #15
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av John Adams Visa inlägg
Frågan är, hur kunde Loopia sälja domänen till någon annan när den var redan min.
Intressant ärende.

Är du säker på att domänen var registrerad på dig hos registryt? Du skriver inte vilken TLD det handlar om, är det .se kan man ju lätt kolla på IIS.se vem domänen står registrerad på.

Dessutom, hos just Loopia verkar inte dubbletter tillåtas i deras system, oavsett om Loopia är registrar för domänen eller inte. Man kan t ex inte registera eller lägga till domäner som någon annan Loopia-kund redan har i sitt konto. Detta gäller även domäner som är lediga hos registryt.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-11, 18:08 #16
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Intressant ärende.

Är du säker på att domänen var registrerad på dig hos registryt? Du skriver inte vilken TLD det handlar om, är det .se kan man ju lätt kolla på IIS.se vem domänen står registrerad på.

Dessutom, hos just Loopia verkar inte dubbletter tillåtas i deras system, oavsett om Loopia är registrar för domänen eller inte. Man kan t ex inte registera eller lägga till domäner som någon annan Loopia-kund redan har i sitt konto. Detta gäller även domäner som är lediga hos registryt.
För att klara upp mitt miss ovan

Det var en .com, jag köpte denna och hade den parkerat i några månader.
Kom i kontakt med loopia och enligt de så hade de "missat" och en annan aktör hade köpt denna före mig.

Gått genom mejlen och har får ni en citat :
Citat:
Hej John,

Tack för ditt meddelande.

Det stämmer att du beställde domänen "mydomain.com" inifrån ditt
konto och betalade dess faktura följande datum "2011-06-20" med kontokort.

Men enligt WHOIS (http://whois.loopia.se/) så ser jag att "Someone AB" köpte domänen före dig, följande datum "2011-05-26".

Givetvis så ska du ha pengarna tillbaka som är 79 kr för att domänen inte
blev din, men den behöver tas bort från ditt konto då du inte är ägaren.

Vill du att jag lägger in 79 kr som tillgodohavande i ditt konto och tar
bort domänen från kontot?

Var god bevara historiken när du besvarar det här meddelandet.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-11, 18:16 #17
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Då är jag med, Loopia tog emot en beställning och betalning för en domän som egentligen redan var upptagen. Utgår från att det inte var Loopia som sålde domänen till "Someone AB".

Bara ett råd, det är bäst att kolla upp i registryts whois (inte bara hos registraren) hur det ligger till med domänen innan och efter beställning.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-12, 17:06 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Då är jag med, Loopia tog emot en beställning och betalning för en domän som egentligen redan var upptagen. Utgår från att det inte var Loopia som sålde domänen till "Someone AB".

Bara ett råd, det är bäst att kolla upp i registryts whois (inte bara hos registraren) hur det ligger till med domänen innan och efter beställning.
Absolut, man bör alltid använda en korrekt whois och inte de som erbjuds av registrarer och andra tredjepartsaktörer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-28, 16:31 #19
Carpeto Carpeto är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 26
Carpeto Carpeto är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 26
Domänen blev ledig för nya registranter den 26e April 2012 och snapbackades samma dag. Tidigare registrant var "AriaHost Network Team", och dom ägde domänen mellan 2010-02-09 och 2012-02-09. Nya registranten snapbackade den antagligen pga. att det den uppfyllde vissa kriterier, t.ex. så hade den pagerank 2 och ett antal inlänkar till sig.
Carpeto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-09, 20:16 #20
Mad Marvin Mad Marvin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 13
Mad Marvin Mad Marvin är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Nu är självaste GoDaddy anklagad för front-running!

http://www.elliotsblog.com/official-...llegation-5368
Två gånger har jag faktiskt råkat ut för det hos just GoDaddy

Jag har ett stort antal domäner hos dem och när jag letar domäner söker (sökte) jag ofta i deras iPhone-app när jag får idén, och två gånger har domänen sedan varit registrerad när jag tänkt genomföra idén 1-2 dagar senare.
Mad Marvin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017