Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

risk att tappa i serpen vid byte av plattform

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-05, 11:18 #1
Balou Balou är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Medlem

Question risk att tappa i serpen vid byte av plattform

Om ett forum rankar 1:a på ett sökord, men vi står inför ett byte av forumprogramvara så den delen av sidan kommer att göras om. Finns det risk att långsiktigt tappa placeringar i serpen vid byte av annan forumprogramvara?
Balou är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-05, 11:25 #2
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
Vi gjorde det ganska nyligen på ett forum. Blev ett litet hack på typ 8 eller 9 dagar. Sen blev det ok igen.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-05, 11:28 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Ja, det finns en risk att tappa likväl som det finns en möjlighet att klättra, på andra sökord. Allt beror ju på hur bytet sker och om det blir ett positivt byte av programvaran, exempelvis med snabbare, enklare crawling, bättre/sämre onsite-SEO etc. Jag har exempelvis upplevt VB som bättre ur SEO-synpunkt är phpBB.

Installera det nya forumet lokalt med samma databas och analysera eventuella skillnader för korrigering innan sjösättning.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-05, 13:10 #4
Medlem

Medlem

tack för ert svar.
Ja det är fråga om en betydligt bättre programvara ur alla aspekter, men man är rädd för att tappa topplaceringen på det mest värdefulla sökordet. Då finns det en risk iallafall, och då är jag inte säker på om man vågar ta den... Ja vb är oslagbart vad gäller indexering och seo rent allmänt, har ändå gått igenom ett par, både gratis och betal och vb slår de allihop, tom utan vBseo, så min tanke är att det ska bli så mycket bättre, men man kan ju inte vara hundra, det gör inte saken bättre att det är en "dyrbar" sida som man inte våga "leka" och "laborera" med som man kanske hade gjort med en annan.
Det är väl också viktigt att man inte ändrar något i meta+metadescr antar jag. Något annat man ska tänka på?

Senast redigerad av Balou den 2012-10-05 klockan 13:19
Oläst 2012-10-05, 14:48 #5
daniel_s avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Balou Visa inlägg
tack för ert svar.
Ja det är fråga om en betydligt bättre programvara ur alla aspekter, men man är rädd för att tappa topplaceringen på det mest värdefulla sökordet. Då finns det en risk iallafall, och då är jag inte säker på om man vågar ta den... Ja vb är oslagbart vad gäller indexering och seo rent allmänt, har ändå gått igenom ett par, både gratis och betal och vb slår de allihop, tom utan vBseo, så min tanke är att det ska bli så mycket bättre, men man kan ju inte vara hundra, det gör inte saken bättre att det är en "dyrbar" sida som man inte våga "leka" och "laborera" med som man kanske hade gjort med en annan.
Det är väl också viktigt att man inte ändrar något i meta+metadescr antar jag. Något annat man ska tänka på?
Ja, självklart ska du inte ändra något i meta-taggar. Du måste som sagt, se över all HTML på din föregående sajt för att identifiera viktiga element, som rubriker etc.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-05, 14:57 #6
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Om forumets url:er byts ut bör du hitta en lösning för att peka om alla gamla url:er till de nya. Annars är risken stor att du kommer förlora placeringar då gamla inlänkar inte längre pekar rätt.
Onpu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-05, 21:25 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Onpu Visa inlägg
Om forumets url:er byts ut bör du hitta en lösning för att peka om alla gamla url:er till de nya. Annars är risken stor att du kommer förlora placeringar då gamla inlänkar inte längre pekar rätt.
ja exakt. Skulle vara intressant att höra från er som har denna erfarenhet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017