Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Framgångsrika team

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-14, 21:31 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har också drabbats ett flertal gånger av team som inte drar jämnt.

Min analys är att det i huvudsak beror på att temaets medlemmar inte har samma grundvärderingar, man har helt olika värdegrunder.

Min slutsats är att man på något sätt måste definiera sina värdegrunder redan väldigt tidigt i idéprocessen. Långt innan man definierar affärsidé och strategier. Ja, till och med så tidigt att det är INNAN man börjar se sig om efter vilka personer man ska involvera i teamet.

Min erfarenhet är att det inte går att först sätta ihop ett team och först därefter definiera värdegrundern, utan värdegrunderna måste komma först. Det räcker inte med att man skriver ett avtal utan man måste försöka testa vilka värdegrunder personerna har innan man introducerar dem till konceptet man jobbar med, för annars anpassar de sina svar så de säger vad du vill höra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-15, 00:55 #12
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har också drabbats ett flertal gånger av team som inte drar jämnt.

Min analys är att det i huvudsak beror på att temaets medlemmar inte har samma grundvärderingar, man har helt olika värdegrunder.

Min slutsats är att man på något sätt måste definiera sina värdegrunder redan väldigt tidigt i idéprocessen. Långt innan man definierar affärsidé och strategier. Ja, till och med så tidigt att det är INNAN man börjar se sig om efter vilka personer man ska involvera i teamet.

Min erfarenhet är att det inte går att först sätta ihop ett team och först därefter definiera värdegrundern, utan värdegrunderna måste komma först. Det räcker inte med att man skriver ett avtal utan man måste försöka testa vilka värdegrunder personerna har innan man introducerar dem till konceptet man jobbar med, för annars anpassar de sina svar så de säger vad du vill höra.
Men vad menar du med värdegrunder som du nämner ofta?

I de team jag arbetat med så är det olika avdelningar för olika personer, oftast rör det sig om team på två eller tre personer. Jag är i alla projekt programmerare men de andra verkar inte förstå tyngden detta bär och att det är mer tidskrävande än exempelvis design eller kundkontakt via mail eller dylikt.

Hur menar du att man ska komma över denna barriären, så att alla i teamet förstår den andras motivation, vilja och tidskrävande uppgift? Det är oftast här det går åt skogen i projekt där det rör sig om pengar.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-15, 03:07 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Men vad menar du med värdegrunder som du nämner ofta?

I de team jag arbetat med så är det olika avdelningar för olika personer, oftast rör det sig om team på två eller tre personer. Jag är i alla projekt programmerare men de andra verkar inte förstå tyngden detta bär och att det är mer tidskrävande än exempelvis design eller kundkontakt via mail eller dylikt.

Hur menar du att man ska komma över denna barriären, så att alla i teamet förstår den andras motivation, vilja och tidskrävande uppgift? Det är oftast här det går åt skogen i projekt där det rör sig om pengar.
Det är just de problem du beskriver som varje person måste förstå och visa respekt för de andra i teamet.

Jag har ingen patentmedicin annat än att man måste definiera "värdegrunderna" och sen testa att varje person har dessa "värdegrunder" (dvs grundläggande värderingar) så man alltid ser till att alla i teamet har samma "värdegrunder".

Man kan aldrig tvinga en person att anta grundläggande värderingar som inte stämmer med personens inre övertygelse. Så man måste helt enkelt "solla bort" de som har andra "värdegrunder" ån dig själv.

Visste jag hur man löser det skulle jag vara supermiljardär för länge sedan. Jag inser att det här är en av de mest grundläggande problemen när man bygger/sätter ihop team.

Det finns många olika värdegrunder, men några som jag själv tycker är viktiga:

- alla i teamet måste visa respekt för varandras kompetens och ansvarsområden
- Utgå alltid från kundfokus
- se till att alla i teamet får kredit för det de bidrar med
- tänk långsiktigt i allt man gör
- ta endast med personer i teamet man litar på
- Dokumentera värdegrunder och affärsplan
- var lyhörd, lyssna på övriga i teamet
- låt alla i teamet komma till tals
- avbryt inte andra när de pratar
- Fokusera på att jobba med kvalitet
- Leverera aldrig skräp
- Det tar en livstid att bygga ett bra rykte, en sekund att rasera


Det finns ju även exempel på att man ska ha produktfokus i stället för kundfokus.

Att företaget ska generera maximalt aktiägarvärde som affärsidé (helt befängd som affärsidé tycker jag).

Jag håller på att läsa en bok som heter "Vinnande konkurrensstrategier" av Olle liljedahl, 2001, Liber förlag ISBN 91-47-06151-0.

I boken diskuteras dessa "värdegrunder" och det förklaras vad man menar. Det finns även just diskussioner om hur man bygger upp en bra affärsidé och hur en dålig affärsidé ser ut. Jga rekommenderar att läsa boken för den sätter saker och ting i ett nytt perspektiv. det finns säkerligen många andra böcker som behandlar detta mycket intressanta ämne.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-15, 18:17 #14
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Super intressant ämne då jag befinner mig just nu i liknande dellama dvs värdegrunder.

Har varit med tidigare ett par ggr och just pga fel bedömning av personer jag tog med i teamen så rasade det hela och där satt/sitter jag med konsekvenserna själv, båda ekonomiskt och känslomässit.

Att man själv saknar kunskaper i ett visst område kräver då att man sträcker ut händerna och försöker hitta den rätta personen till det området, hur ska jag redan i det tidiga skedet ha möjligheten att värdera eller förutse dennas värdegrunder? den bittre sanningen är att det börjar komma till ytan lite senare under projektet och oftast är det alldeles för sen att för att börja om eller bli av med dessa personer på hyfsat bra och mild sätt.

Att jag kommer med en vinnande ide som jag vet är bra och lönsam räcker oftast inte att starta ett bra team kring, som Conny är inne på med detta tråd, att hitta dessa personer är tidskrävande och den processen leder till att man håller till sin ide till sig själv alldeles för länge och tyvärr så dör de oftast med tiden.

De flesta som läser WN är i sig själva Webmasters, dvs att de flesta tjänar sitt levnadsbröd på internet, den ultimata bilden för att satta ihop ett lyckat team enligt mig är:

Teamet MÅSTE inkludera de följande nyckelpersoner:
Programmerare ( som ansvarar för allt kod och design ) att denna vara kunnig och ha båda veto rättigheter och ansvarar för att anställa flera personer om det behövs.

Marknadsförare som marknadsför produkt samt företaget ( som ansvarar för marknadsföringen av produkten)

helst om en och samma person kan ta på sig flera av ovan nämnde uppgifterna

Ekonom, soma har hand om företagets ekonomi och budget ( veto rättigheter )

Som tidigare sagt. detta är min egen uppfattning, det kan behövas flera nyckel-personer i ett företag men i mitt ex talar jag om en affärs ide som riktar sig mot internet och dess användare.

Ta mig till exempel, jag skulle aldrig våga komma ut med min ide på ett öppet forum i hopp att hitta de rätta personerna, hur gör man då? Ja genom att kommunicera med andra och skriva avtal och så vidare, detta är ju en risk, kan man inte alla områden i det man vill starta är man dömd då att ta risken och hoppas för det bästa.

Kommer säkert att skriva om detta men måsta tyvärr stiga nav busen nu.

mvh
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017