FAQ |
Kalender |
2012-10-23, 20:59 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Har nu ett stooort problem. Modern som man är så har man tagit på sig att hjälpa hela familjen (även släkt) att föra över sina bilder och videos till USB-minnen, för att frigöra minne på deras kameror, mobiltelefoner och filmkameror.
Det handlar om bröllopsbilder, semesterbilder, "onödiga klipp" från diverse fritidsaktiviteter och så vidare. Ni känner nog igen er.. Allting fungerade galant och alla blev nöjda och glada. Men så ville en i släkten se på några bilder tagna från stugan i somras och lånade hem USB-minnet. Nu är det borta. Hon har letat och letat men kan inte hitta det, hon förflyttade det mellan flera olika ställen så vi har insett att det kommer bli en svårlöst uppgift att återfå USB-minnet. Jag trodde det var kört, MEN sedan kläckte jag idén att det borde gå att på något sätt "kolla" på bilderna och filmerna igen på hennes dator. På något sätt.. Jag menar, hon spelade upp filmerna och kollade på bilderna på sin dator, borde inte det sparas på nåt sätt i registret så man kan se det även utan USB-minnet istoppat? Eller är jag ute och cyklar? Skulle ni kunna hjälpa oss och svara på om min teori kan vara möjlig? Vore jättetacksam.. Har övertygat dem om att USB-minnen är bra och smidiga och det känns riktigt tråkigt om tusentals minnen ska gå förlorade pga detta. |
|||
Svara med citat |
2012-10-23, 21:24 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nej. De sparas inte någonstans om bara kollar på dem direkt från USB-minnet.
Har man däremot kopierat filmerna/bilderna till datorn och sedan tagit bort dem går det ibland använda program för att återskapa datan(som t.ex Recuva). Jag har iaf sett till så jag har viktiga bilder,filmer på minst två medium(hdd,usb,molnet,etc). |
|||
Svara med citat |
2012-10-23, 21:34 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Klantigt av mig, får tänka på sånt här i framtiden. |
|||
Svara med citat |
2012-10-23, 21:38 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
USB-minnen går sönder ibland. Jag skulle rekommendera någon form av backup på dem också.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2012-10-23, 21:43 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Normalt sett tar man aldrig bort något när man för över från USB-minnet men det är väl möjligt att hon gjort det. Annars kan hon kanske bara ha flyttat filerna till någon annan mapp?
Ett råd för framtiden är att, precis som Bladet föreslog, ALLTID köra regelbunden backup av viktiga filer på flera medium (ju viktigare desto fler). Det är enkelt att sätta upp schemalagd backup mot t.ex. en extern hårddisk eller någon onlinetjänst. USB lämpar sig definitivt inte till långtidslagring.
2012-10-23, 21:45 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är sant.. molntjänster som folk snackar om hela tiden kanske är nödvändigt trots allt. Tyckte bara att USB-lösningen var enkel och smidig på ett sätt så att alla i släkten oavsett datorvana kunde få nytta av det. Men händer nåt sånt här så är man ju körd. Det jag inte nämnde var att alla minneskort som jag laddade in bilderna ifrån fanns i samma kasse som USB-minnet för er som undrar varför jag inte bara laddar in bilderna på nytt.
|
|||
Svara med citat |
2012-10-23, 21:51 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Problemet är att hon bara tittade på bilderna via USB-minnet och aldrig förde över dem till datorn. Kommer inte använda USB för att lagra saker mer, visst, att förflytta filer kan bli smidigt utfört med hjälp av USB men det var kanske inte så genomtänkt att använda det som något slags arkiv. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|