FAQ |
Kalender |
2012-10-26, 22:19 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan tipsa om en gratis onlinekurs från 10gen (skaparna av Mongodb):
https://education.10gen.com Grymt bra upplagt med korta videosnuttar, quiz och interaktiva övningar. Det finns även en kurs för administratörer som mer behandlar skalning och dylikt. |
||
Svara med citat |
2012-10-27, 00:13 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu behärskar jag redan MongoDB, men ypperligt att dela med dig av den åt andra - NoSQL krävs att man tänker om lite, och det där tycks vara en gyllene grund till det.
Super! EDIT: Signade upp mig för DBA-kursen, looks sweet. Får se om jag lär mig något. Kluster-delen och replikering kan nog vara värt att läsa på. Senast redigerad av Jine den 2012-10-27 klockan 00:17 |
|||
Svara med citat |
2012-10-27, 10:06 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ska väl tilläggas att man inte nödvändigtvis behöver jobba i Python, inlämningsuppgifterna kan göras i valfritt språk (för webben) med MongoDB drivers om jag förstått rätt. Jag har dock en längre tid sneglat på både Python och MongoDB (fruktansvärt trött på PHP+MySQL) så för mig passar upplägget ypperligt, är grymt fascinerad av Bottlepy!
Första inlämningsuppgiften ska vara inne på måndag för övrigt. Senast redigerad av Adestro den 2012-10-27 klockan 10:09 |
||
Svara med citat |
2012-10-27, 11:41 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
M102 (MongoDB for DBAs) denna vecka är helt språk/OS-oberoende.
M101 (For developers) har dock två av läxorna i python redan klara som du bara ska köra, som kollar om du fått upp mongodb korrekt + om du lyckats installera pymongo/bottle. M101 är nog inte rätt för dig om du inte vill arbeta i python, då jag tror mycket av resten av delarna kommer vara baserade på just python+bottle... (Exempel etc) I övrigt så kan det vara värt att notera. * Score-boardet är trasigt, det står noterat på framsidan av kurserna. Inget att oroa sig över * Poäng räknas inte för practice-frågorna, bara på HW (Homework) och sluttenta. * Första veckan var galet enkel. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|