FAQ |
Kalender |
2012-11-11, 21:57 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hallå där! Jag har en hemsida där jag drar in runt 15-20.000 kronor i månaden på och jag tror absolut att detta kommer hålla i sig, har två frågor jag skulle vilja ha svar på.
1. Hur skall jag göra för att få behålla så mycket som möjligt och slippa skatta alltför mycket? Studerar på gymnasiet så har inga andra intäkter förutom studiebidrag. 2. Måste jag starta ett företag om intäkterna håller i sig? Fördelar/Nackdelar med att starta företag? |
|||
Svara med citat |
2012-11-11, 22:25 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
1. Du kommer få skatta bort runt 50% om du har företag i Sverige.
2. Ja, du måste registrera dig hos SKV när du tjänar mer än 30K/år om jag inte minns fel. |
||
Svara med citat |
2012-11-11, 23:20 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
2. Ja du måste starta företag. 15-20k per månad är nog för mycket för att SKV ska gå med på att det är hobbyverksamhet. Starta ett företag illa kvickt är mitt tips. Annars kommer SKV och knackar på dörren snart |
||
Svara med citat |
2012-11-12, 00:11 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Även om du inte har startat företag så rekommenderar jag dig skarpt att inte skattefuska för dina tidigare intäkter. Eftersom de betalas ut med digitala fotspår så kommer skatteverket alltid att kunna komma och eftertaxera dig om du gjort fel.
Skatteverket skriver om hur du skall göra, sök på "trafikstyrning". Skall deklarareras som inkomst av tjänst för dig som inte driver företag. Du kan starta en enskild firma så länge och komma igång med den. När du sedan eventuellt vill ombilda till aktiebolag kan du göra det men att skjuta en bolagsstart oavsett EF/AB på framtiden förlorar du bara på. |
||
Svara med citat |
2012-11-12, 06:11 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
15-20 tusen i månaden blir 180-240 tusen om året, då tycker jag definitivt du ska starta ett AB. När du studerar så kommer din inkomst att göra att du förlorar studiemedel. Låter du intäkterna gå in i ett AB så kan du välja själv vilket takt du ska plocka ut lönen, eller låta den vara kvar och buffras upp i företaget. Kör du enskild firma så kommer allt att räknas som lön och du får både betala mycket skatt och ditt studiemedel minskas.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|