FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Som topic lyder någon som har koll på ifall man får göra detta ?
Har försökt googlat men inte funnit några svar. Kanske inte det bästa forumet att fråga på men jag det ett försök! |
|||
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är sjön inhägnad och ägs av dig privat? Annars nej, ytterst tveksam till att du får köra en avställd bil på isen.
|
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Frågan är väl snarare: får jag öht köra en avställd bil?
Titta långt ner på http://www.transportstyrelsen.se/Vag...ing-av-fordon/ så hittar du svaret. |
||
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Fick svar genom en vän som genom möte med kommun polis och trafik/vägvärket sa att det är 16 års gräns som gäller och att man får framföra avställt ej skattat ej försäkrat fordon på isen.
Tack för era svar trots att dem ej stämde. Som svar på ditt inlägg kristianE; Så behöver man inte äga någon del av sjön eller vara inhägnad. |
|||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Du får under inga omständigheter köra ett avställt fordon. Det står i fordonskungörelsen.
|
||
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Nu har jag inte läst lagetext men bör finnas i lagen var polis ens har rätt utfärda eller kontrollera ett fordon, tveksamt om is räknas till det. Sedan kan det säkert finnas lagar inom andra områden om sjön tillhör kommun. |
||
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Har inte läst lagen eller så, men när vi har varit ute på isen så har det varit väldigt många avställda och påställda bilar. Förare i alla åldrar och poliser har varit runt i kring men aldrig några problem. Är även väldigt vanligt med folkracebilar på isen vilka inte heller är påställda eller fått några problem ifrån harri haffa.
Där emot så bör du inte köra bilen till isen utan ta den på en släpkärra ![]() |
||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Banned
|
Från transportstyrelsen:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som regel ja. Men jag tror att när man kör ett fordon på is så gäller inte samma vanliga trafikregler som gäller för vägar.
|
||
![]() |
Stängt ämne |
|
|