Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur planerar ni er ekonomi? (privat & företag)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-20, 11:57 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Standard Hur planerar ni er ekonomi? (privat & företag)

Söker något bra system för att planera min privat- och företagsekonomi.

Har ni någon bra app/program/excelmall ni kör? Det ska helst vara väldigt basic och helst kunna kopplas ihop med banken eller något smidigt system
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-20, 12:14 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Söker något bra system för att planera min privat- och företagsekonomi.

Har ni någon bra app/program/excelmall ni kör? Det ska helst vara väldigt basic och helst kunna kopplas ihop med banken eller något smidigt system
Privat är ju lättare, du har ju i grunden alltid fasta utgifter och samma grund. Enda som skiljer är väl sommar och jul lite.

Brukar sätta budget per månad för olika delar, sedan kan du ju dra över ena månaden på annat om du minskar något annat månaden efter.

- Boende
- Kläder
- Leksaker (Elektronik / eller övriga inköp)
- Resor / Nöje / SPA etc.
- Mat / Dryck

Men kommit fram till att man anpassar budgeten efter inkomst, även med inkomst på 100-150k netto per månad är det väldigt lätt slösa upp det ändå då man utökar livsstilen.

Man behöver hamna på runt 300-600k per månad för inte kunna slösa upp dom om man inte köper massa bilar eller liknande :P Runt 1-2 miljoner per månad om du ska ha råd med privat jet och resa runt med.

Om du inte klarar hålla en budget så hjälper det i regel inte med högre inkomst då du kommer flytta fram ett steg igen bara.

Så sätter man en budget på 3-4kEUR per månad för kläder och "leksaker" så kan du ju alltid välja köpa mer av det andra om du inte fyller budget på det.


Företag är typ samma, du har ju i regel dina fasta kostnader där med. Inkomsterna kan ju dock skilja efter årstid och konjunktur.

I grunden bör du kunna hålla din budget i huvudet, så länge du gör en grunduträkning från början med inkomster och utgifter.

Känns som det är större problem om du ska behöva mata in kvitto på en pizza i ett program för kunna beräkna budgeten.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-20, 12:20 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Kanske ska lägga till största faren med sin ekonomi är lån och krediter, sämsta du kan göra är köpa utan eget kapital.

Då spelar det ingen roll om du har 10k eller 10 miljoner i inkomst om du börjar köpa allt på kredit för räntan kommer äta upp nästan allt rätt snabbt.

Lite som säga att man äger ett hus/lägenhet, mer korrekt banken äger ditt hus om du har stora lån.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-20, 17:50 #4
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Haha så jävla rätt tänk! Såg att du posta på facebook också (Y)

Jag nöjde mig med smartbudget.se denna gången, bra tjänst för privatekonomin!
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-20, 21:10 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Webbtjänsterna som importerar kontoutdrag och gör automatiska kategoriseringar av utgifter och inkomster kan vara rätt så användbara. Men jag har själv slutat med något försök till en budget. Har endast ett sparmål över hur mycket min nettoförmögenhet ska öka varje månad.
Tror det beror på ens personlighet hur användbar en budget är. Själv spontanhandlar jag nästan aldrig något dyrare föremål och då behöver jag inte heller någon budget att följa eftersom mina utgifter är relativt konstanta.

Tänkte lägga till att jag bara pratar om min privatekonomi innan Conny Westh skriver en lång uppsats om budgetens förtjänster.

Senast redigerad av Erik Stenman den 2013-01-20 klockan 21:12
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-20, 22:07 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag kör med excel och ställer bar aupp siffrorna i kolumner månad för månad.

Har bäst koll på företagandets ekonomi för det är roligare. Kör med VISMS/SPCS Administration för redovisningen i företaget, men kalkylergör jag i Excel och Open Office Calc.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-20, 22:14 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Även om man inte gör en aktiv budget på papper så har man ju ändå en budget varje månad.

Allt handlar om prioritera eller öka sin inkomst. Fast man lever ju bara en gång, inte så stor mening dö med stor förmögenhet på banken skräpandes.

Tror mat o dryck är min största utgiftpost, 1-5k per dag är inte svårt komma upp till med bra mat o dryck. Bara om man äter ute på standard ställen 2 gånger per dag och någon fika kommer ju upp till 300-400
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-21, 12:23 #8
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Jag försökte länge köra excel men blev så drygt att hela tiden ha en fil som man behövde spara och ha koll på.

Nu kör jag smartbudget.se tjänst. En riktigt snygg webbaserad lösning där du kan skapa din budget och sedan följa upp den.

Jag tycker det kan vara bra att göra en budget men samtidigt så är det mest gissningar. Dock är den bra för att man sedan ska kunna följa upp den.

Det jag gillar med smartbudget är att man kan kopiera transaktioner från din bank och klistra in, varav du sedan abra bekräftar alla transaktioner.

Sen jag började med smartbudget så har jag fått mycket bättre koll på vart pengarna tar vägen. Framörallt är det roligt att se hur mycket man lägger på mat från månad till månad.

Även kul att i slutet på året se hur mcyket du lagt på krogen och andra saker.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-21, 12:24 #9
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Smartbudget är för övrigt gratis. man kan betala för premium variant (kostar någon hundralapp per år) men man kommer långt på gratisversionen.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017