Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Konverteringsgrad?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-28, 13:18 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Standard Konverteringsgrad?

E-butik har kontaktat oss för att erbjuda en genomgång av konverteringsgraden. Kostar mellan 18.000 - 24.000:- + moms för en SETA analys, tycker det låter dyrt..

Hitta dom fel om måste åtgärdas så får man anlita någon annan för att fixa det.

Nån som provat detta?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-29, 16:28 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det motsvarar 3-4 dagars jobb för en konsult så det beror på hur stor dina ebutiker är, om det är rimligt.

Men gör en rimlighetskalkyl. Hur mycket måste konverteringen och därmed omsättningen öka för att du ska öka vinsten fem gånger så mycket dvs med 5*24 000 kr => 120 000 kr?

Om du får ihop kalkylen och den verkar trovärdig så kan du ju anlita dem om du tror de lyckas, annars är det ingen bra investering.

En investering är inte dyr, tvärtom prisvärd, om de lyckas med denna bedrift, men misslyckas de så är den dyr och framförallt onödig.

Du måste helt enkelt tänka på detta som vilken annan affärsrisk/investering som helst, ger det en rimlig avkastning i förhållande till risken, inom rimlig tid? För att du ska kunna veta det måste du även hitta en metod att mäta resultatet.

Det verkar dock svårt att mäta eftersom de inte lovat åtgärda problemet utan bara identifiera möjliga åtgärder.

De har m a o en vattentätt upplägg. Du har inga garantier på något sätt.

Jag skulle nog avstå. Du borde kanske anlita någon som har en viss garanti inbyggd i sitt erbjudande, dvs ett prestationskrav för att de ska få betalt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-29 klockan 16:38
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-29, 23:29 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Vad ingår i en sådan analys?

Kontakta lite referenser och se om de lyckats åstadkomma någon förbättrad CR sen är det bara att räkna lite på det. En liten förändring kan betyda mycket och då är dessa pengar väldigt lite i sammanhanget. Men som sagt, kolla med tidigare kunder först. Finns det ingen uppföljning så är det tämligen värdelöst.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 03:11 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Vad ingår i en sådan analys?

Kontakta lite referenser och se om de lyckats åstadkomma någon förbättrad CR sen är det bara att räkna lite på det. En liten förändring kan betyda mycket och då är dessa pengar väldigt lite i sammanhanget. Men som sagt, kolla med tidigare kunder först. Finns det ingen uppföljning så är det tämligen värdelöst.
Var frågan riktad till mig?

I så fall vill jag förtydliga att mina siffror bara var "exempel" på hur man kan lägga upp en analys! Det framgick inte av mitt förra inlägg, sorry för min otydlighet om det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 09:03 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Var frågan riktad till mig?

I så fall vill jag förtydliga att mina siffror bara var "exempel" på hur man kan lägga upp en analys! Det framgick inte av mitt förra inlägg, sorry för min otydlighet om det.
Den va inte riktad till dig Conny
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 10:04 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
E-butik har kontaktat oss för att erbjuda en genomgång av konverteringsgraden. Kostar mellan 18.000 - 24.000:- + moms för en SETA analys, tycker det låter dyrt..

Hitta dom fel om måste åtgärdas så får man anlita någon annan för att fixa det.

Nån som provat detta?
Om de har verktygen / kunskapen, och du har förtroendet för dem. Dvs om du bedömer att de har rimlig chans att hitta saker och öka konverteringsgraden så är det en investering som kan löna sig många gånger om och det låter som sådan inte alls dyrt. Analyser för att förbättra kan ju kosta 10x lätt med, beroende på sammanhang. Men, det är ju inte helt säkert att det räcker med det som ingår i den typen av analys för att räta till de flaskhalsar som kanske bromsar er totala satsning...

Problemet med webb-analys, och att öka total roi är ofta att kunden köper en tjänst/produkt för att lösa ett specifikt problem, tidigare identifierat internt. Men det kan vara helt andra saker som ger bättre roi totalt att satsa på som bör hanteras. Dvs, analysen är för smal, och inte fokuserad på grundaffären..

Senast redigerad av Björn den 2013-06-30 klockan 10:07
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 21:29 #7
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Tack för svar.

Visst är det värt det om De verkligen åstadkommer något, men HUR kolla man det? En kontroll av avslutsfrekvens via tex. google analytics säger ju inget egentligen, då det kan variera från månad till månad. Dessutom är vi ett expansivt bolag som hela tiden ökar omsättning och vinst, likaså anser jag att vår hemsida är bra och "ren", och väldigt funktionell, om än inte så modern i snittet kanske.. Vissa saker borde kanske synas, men det känns för diffust att ge sig in i då dom endast pekar på fel och sen får man anlita någon för att fioxa det. Vet ju själv ungefär vad som borde åtgärdas..
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 22:02 #8
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Alltså, e-butiks SETA-analyser tycker jag låter.. sådär.

Rekommenderar att lägga pengar på en rapport/analys från Conversionista istället.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017