Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Affiliate-Shop / Micro/Macro-Nischar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-10, 20:08 #1
Vladdekladde Vladdekladde är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
Vladdekladde Vladdekladde är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
Standard Affiliate-Shop / Micro/Macro-Nischar

Hallå alla glada!

För ungefär 1 vecka sedan fick jag och en god vän till mig för oss att gå all-in på affiliate-marknanden.

Vi har sedan dess slängt upp Affiliate-Shoppar som fungerar och ser ut ungefär precis som alla andra e-butiker där ute. Skillnaden är att istället för att lägga in produkter i varukorgen, så slungas man direkt till respektive produkt - hos respektive återförsäljare via affiliatelänk - när man klickar på "Köp"-knappen.

Ni kan se exempel på vad vi håller på med nedan:
DressSharp - Nischad butik med mode för män (http://dresssharp.se)
Teknikgallerian - Nischad butik med elektronik och teknikprylar (http://teknikgallerian.se)
Badmode Online - Nischad butik med badmode för kvinnor (http://badmodeonline.se)
Klädgallerian - Nischad butik med mode för både män och kvinnor (http://klädgallerian.se)

Utöver dessa så vi även tänkt slänga upp liknande sajter under domäner som Skönhet24.se och Onlineklocka.nu där Skönhet24.se ska bestå av skönhetsprodukter, och onlineklocka.nu ska bestå av klockor osv.

Vad jag undrar nu är om någon har liknande erfarenhet av sånt här, och om det brukar vara lönsamt, samt om dessa sidor i nuläget är värda något alls? Eftersom vi inte jobbat med detta i mer än 1 vecka ännu, har vi givetvis inte genererat någon inkomst ännu, men tanken är ju precis som med mycket annat att vi ska försöka ranka oss högt på Google via SEO och att vi på så vis ska kunna generera något.

Affiliateshopparna har i dagsläget cirka 100.000 produkter sammanlagt från ett tiotal olika butiker så som Nelly.com, Stayhard, Bubbleroom, MQ, NetonNet, Pixmaina, CDON, Ecco, Boozt, med flera.

Vad tror ni om detta koncept? Vi är medvetna om att det finns andra som pysslar med sånt här, men skulle oerhört gärna vilja ha lite feedback av alla experter och entusiaster här på WN.

Alla tips, råd, och all sorts feedback är välkommen!

Tack så hemskt mycket på förhand!
Vladdekladde är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-11, 19:46 #2
Vladdekladde Vladdekladde är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
Vladdekladde Vladdekladde är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
Ingen som har någon åsikt om detta? Har googlat en del på konceptet och får inte upp tillräckligt med information för att skapa mig en uppfattning om det är värt att pyssla med sånt här.

Finns det något annat ord för detta fenomen, mer än "nisched affilate shop" osv?
Hade gärna velat lära mig allt och lite till om detta, och även om jag kan lära mig as I go, så skulle jag uppskatta om jag kunde hitta ett krypin med likasinnade som man kunde ta lärdom av.

Tack på förhand, återigen!
Vladdekladde är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 00:55 #3
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 154
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 154
Citat:
Ursprungligen postat av Vladdekladde Visa inlägg
Ingen som har någon åsikt om detta? Har googlat en del på konceptet och får inte upp tillräckligt med information för att skapa mig en uppfattning om det är värt att pyssla med sånt här.

Finns det något annat ord för detta fenomen, mer än "nisched affilate shop" osv?
Hade gärna velat lära mig allt och lite till om detta, och även om jag kan lära mig as I go, så skulle jag uppskatta om jag kunde hitta ett krypin med likasinnade som man kunde ta lärdom av.

Tack på förhand, återigen!
Har ingen erfarenhet av affiliate alls, men satan vad snygga sajterna är!! Får intrycket av att det är "riktiga" butiker! Ser verkligen ut som min "drömbutik".
Bra jobbat!
Skinza.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 09:21 #4
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Ser bra ut! Värdet på sidorna är max någon tusenlapp enligt min åsikt. Alltså den tiden ni har lagt ner.

Se till att jobba med länkar och börja tjäna pengar så kommer ni kunna sälja dom för designen är rätt iallafall!
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 10:48 #5
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Problemet med sådana "butiker" är att de inte tillför någonting nytt alls. Allt som ni har på sidan är duplicate content. Det finns redan ett 30 tal (om inte mer, jag gissar bara) andra affiliates som kör på samma stuk och använder xml-listor från tradedoubler mm. Ni måste skriva skitmycket unika texter och fixa inlänkar för att kunna ranka. Vet inte ens om google kommer att indexera alla era sidor, misstänker inte. Vet ärligt taget inte hur mycket tid ni kommer att behöva lägga på det. De fraserna/orden som ni tänker ranka har de "riktiga" butikerna redan själva tänkt på.
Ang design så ser det fint ut men det är färdiga wp-teman som ni har slängt upp så det är väl inte så mycket att säga om det...
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 11:34 #6
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Det finns en risk att dessa typer av sidor / butiker kommer drabbas av Googles "nya" påhitt.. Thin content with little or no added value .. Se videon där Matt Guts förklarar detta och även tar upp denna typ av sidor..
http://www.youtube.com/watch?v=w3-obcXkyA4
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 13:00 #7
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Siterna ser helt ok ut och kommer säkert dra in en slant, ganska mycket tom om ni jobbar på sökmotoroptimeringen och content. Men, precis som tidigare nämnts så erbjuder siterna ingenting nytt utan är bara en standard e-commerce WP-tema och sticker inte ut det minsta.

Var kreativ , tänk ut någon funktion som webbshopparna/dina konkurrenter inte har. Så som de ser ut nu så tror jag inte det är en hållbar modell, speciellt inte om ni enbart tänker leva på trafik från Google.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-17, 01:10 #8
Vladdekladde Vladdekladde är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
Vladdekladde Vladdekladde är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
Stort tack för alla svar samt feedback!

Har kikat lite på det här med "Thin content" och mycket riktigt, finns en överhängande risk att man råkar ut för den problematiken tyvärr, än dock helt förståligt, jag förstår syftet med "straffet" av "thin content" och håller med om att "regeln" borde existera.

Är bara och försöka lösa det på andra sätt. Har hållit på med detta i 2 veckor nu, och det har börjat trilla in en och annan slant redan, så det är en oerhört välsmakande morot att se de små slantarna trilla in.

Precis som någon nämnde, är det färdiga WP-teman, med utbytta logotyper, och sen är "puffarna" egengjorda också. Visst hade det varit mer unikt att köra skräddarsydda designer, men tiden det tar är i mina ögon inte värt besväret (är webbdesigner i grunden, så kompetensen finns) då jag på sistone insett att jag, och alla andra som har "koll" på webben, överskattar hur många surfare det finns där ute som faktiskt har koll på wp-teman och annat som hör till. Slutsatsen blev att skita i vilket, och bara köra på vanliga teman, spara tid, och bara pumpa ut så många nischade affiliate-butiker jag bara kan och hinner med. Tanken är att initialt köra 10 sajter inom olika nischer, ge dessa 10 sajter 3-6 månader, sälja av de 8 som går sämst, behålla de 2 som går bäst, och sen börja om på nytt igen.

Tänkte ge fan i den svenska marknaden och kriga lite internationellt också, så får vi se hur allt går!

Har kikat lite mer hos andra som pysslar med sånt här och även börjat "network:a" lite med vissa, och visst finns det flis i sånt här. Shopparna tar sin lilla tid att slänga upp, produkterna skapas dock automatiskt, så där ligger inget direkt arbete, men det svåra är imo SEO-biten, och där lär vi oss mer och mer för varje dag som går!

Det är inget unikt det här, det har jag också förstått, och visste redan innan egentligen, ville mest bara ha feedback och lite tips från andra som gjort något liknande. Detta med affiliate-shoppar satt jag och funtade på redan för cirka 6-7 år sedan, men på den tiden kände jag inte till hur man gick tillväga för att använda och ladda upp produktfeeds automatiskt, så det blev aldrig av

Nåja, blev en mindre novell här, men kul och avlasta lite tankar och funderingar!

Tack för all feedback så hörs vi säkerligen snart igen!
Vladdekladde är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-18, 00:20 #9
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Om ni vill lyckas online oavsett vad ni väljer att satsa på så är bästa rådet jag kan ge att verkligen försöka ge så sjukt mkt värde till besökarna. Gör ni sidor som verkligen tillför något, ger besökarna mervärde så kommer ni tjäna pengar på det. Svårare än så behöver det inte vara.

Gällande era sidor så tycker jag de ser bra ut. Dock så tillför det inget nytt värde till besökarna. Annat hade det varit om ni hade recenserat, jämfört eller på något vis tillför något extra.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017