FAQ |
Kalender |
2013-08-19, 11:03 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
När man har flera språk (eller åtminstone bara /se/ och /en/) så brukar väl multispråks-CMS vara vägen framåt, men visst måste man kunna bygga det också statiskt lite smartare än:
Kod:
| +/se/ | | | +/page_1/ | | | | | +index.php | | | +/page_2/ | | | +index.php +/en/ | +/page_1/ | | | +index.php | +/page_2/ | +index.php Kan man se till att med htaccess ha regel som letar efter ett /se/ i URL:en, och i så fall skriver ut ett /se/ och hämtar upp en fil som heter t ex index_se.php i stället utan att skriva ut filändelsen? För i så fall skulle man inte behöva översätta alla sidor direkt, utan default skulle ändå kunna vara att man har index.php på engelska? Så det snarare blir: Kod:
.htaccess | +/page_1/ | | | +index.php | +index_se.php | +/page_2/ | +index.php +index_se.php ....eller tänker jag fel och ska ändå gå på Drupal trots att vi kanske bara har ett 20-tal sidor nu (som ändock kan tänkas växa framgent...)? Senast redigerad av rudberg den 2013-08-19 klockan 11:06 |
||
Svara med citat |
2013-08-22, 18:52 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är bättre om du väljer att ha samma php filer för alla språk och sen läser in språk dynamiskt.
Typ: <?php echo translate('text_id1'); ?> Och att du t.ex har en språk fil för varje språk, ett enkelt sätt är att ha en array med alla text nycklar array('text_id1' => 'hej', 'text_id2' => 'bla bla') Det finns även "gettext" som är lite mer avancerat... |
||
Svara med citat |
2013-08-22, 23:44 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast olika urler ska det väl vara för olika språk?
|
||
Svara med citat |
2013-08-23, 00:10 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag gjorde en sida i php med separata språkfiler med variabler (alt arrays). Användarens språk till en variabel "$lang = substr($_SERVER['HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'], 0, 2);" och sen en switch med default engelska ifall man inte lagt in språket. Efter det så skickade jag användaren till "header( 'Location: /'.$lang.'/'.$p );". Med $p tom om det inte är en undersida då såklart.
Sen får man ju styra upp med htaccess så indexfilen får rätt variabler och visar rätt sidor samt hämtar rätt språkfiler med variabler (eller arrays). Busenkelt att lägga till fler språk sen (om man har nån som orkar översätta). Finns säkert lika många idéer som sätt att göra det på |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|