FAQ |
Kalender |
2013-08-30, 12:08 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag såg att man kunde få 30gb hos one.com för 24kr / månaden vilket är ett lagom utrymme för de filer som jag vill göra en extra backup av. Det är nämligen som så att jag har ett iPhoto bibliotek på 18gb och lite småfiler som jag skulle vilja göra en backup på till molnet. Så min fråga till er är om någon av er har provat att använda er av one.com för detta ändamål? Om ni har, hur har det i så fall fungerat? Eller finns det bättre alternativ, jag har t.ex. kollat på https://www.crashplan.com/ men det blir dyrare eftersom att jag inte behöver så mycket utrymme. Jag såg dock att dessa filtyper inte synkroniseras https://www.one.com/sv/support/faq/v...-i-cloud-drive men vad jag vet så ingår ingen av dessa i iPhoto? |
||
Svara med citat |
2013-08-30, 12:45 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du bryter garanterat mot avtalet om du försöker använda One som filserver.
|
||
Svara med citat |
2013-08-30, 12:59 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du får i princip aldrig använda ett webbhotellkonto för lagring av filer.
2013-08-30, 13:17 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
One.coms Cloud Drive, https://www.one.com/sv/clouddrive, är för just fillagring och ingår i webbhotellstjänsten. Däremot får man antagligen inte ha fillagring på utrymmet som är avsett för hemsidan.
|
||
Svara med citat |
2013-08-30, 17:39 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag rekommenderar Jottacloud som backuplösning. Det är ett norskt företag som gör samma sak som Dropbox fast betydligt billigare. Har klienter för alla stora operativsystem.
De har en del olika prismodeller.
Om du beställer 20,50,100 GB per mån så kan du synkronisera mellan flera enheter, men om du väljer obegränsat utrymme så betalar du per enhet. Bara för att du använder dig av 20/50/100GB så behöver du inte synkronisera mellan dina enheter. Jag använder det för viktiga dokument samt iPhoto bibliotek. Rekommenderas starkt. |
|||
Svara med citat |
2013-08-30, 18:12 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Inleed.se har Serverhotell. 19kr i mån exkl moms för 100Gb. Uppladdning via FTP
|
||
Svara med citat |
2013-08-31, 07:46 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2013-08-31, 08:39 | #8 | ||
|
|||
Guest
|
Vissa webbhotell verkar tillåta att köra ownCloud så det kanske kan vara ett alternativ.
|
||
Svara med citat |
2013-09-02, 00:38 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Räcker det med att man ska kunna komma åt filerna via ett webb-ui? Får man inte ladda upp och ned filerna via FTP utan att använda dem på hemsidan? Får man inte lagra filer som kan klassas som backuper? Jag har även kollat två svenska webbhotellsavtal, och ingen av dem nämner det här. |
|||
Svara med citat |
2013-09-02, 01:31 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Behöver man nagrlfara avtalen egentligen?
Lagrar du filer som inte har med sidan att göra i syfte att ha en säkerhetskopia? Då är det inte tillåtet. Lite sunt förnuft och en vilja att betala för en tjänst avsedd för ändamålet är allt som behövs. Ibland spenderar vi människor så mycket tid till att hitta kryphål, alternativa tolkningar och petitesser istället för att göra det rätta och spendera resten av tiden till att åstakomma något. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|