Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lundsbergs riksinternat

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-07, 19:23 #11
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Efter allt som kommit fram tycker jag det är ett måste att stänga eller förflytta/dela upp hela internatverksamheten för att skydda barnen. Sen huruvida det är upp till Skolinspektionen, polisen, socialtjänsten eller andra att göra det vet jag inte. Men att det är en riktigt dålig miljö för ungdomarna verkar ju väl bevisat.

Vad jag inte förstod var hur beslutet från Skolinspektionen blev att låta internatboendet vara men stänga skolan. Det låter ju utan tvekan som att man kontrollerade ett område man inte kunde besluta något kring... Kanske är regelverket inte väl anpassat för internatskolor för att det bara finns 3 i hela Sverige som Westman säger?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-07, 19:50 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag blir hellre bränd av strykjärn än indoktrinerad på någon av landets många religiösa friskolor. Vad är ett brännmärke från ett strykjärn i jämförelse med att tro att man riskerar att brinna i något helvete i all evighet, om man inte följer reglerna?

Självklart så ska pojkarna som deltog aktivt i nollningen polisanmälas och utredas. Det rör sig trots allt om misshandel och inte lite bus. Men när det kommer till att stänga undermåliga eller direkt farliga friskolor, så förstår jag mig inte på Björklunds, Skolinspektionens och mediernas fixering vid Lundsberg.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-07, 19:53 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Sedan anser jag det är orimligt skolan ska ha ansvar vad dom gör på sin fritid.

Bara för dom får bo där betyder det inte det bör vara under deras ansvar, lite som straffa en hyresvärd om hyresgästen gör något dumt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-08, 14:02 #14
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det finns många fler än 3 internatskolor i Sverige, däremot finns det bara 3 sk riksinternat.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-08, 14:04 #15
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan anser jag det är orimligt skolan ska ha ansvar vad dom gör på sin fritid.

Bara för dom får bo där betyder det inte det bör vara under deras ansvar, lite som straffa en hyresvärd om hyresgästen gör något dumt.
Inte som en hyresvärd, jämför det snarare med ett vårdboende - det är den som driver verksamheten som ansvarar för både det fysiska boendet, men även övergripande ordning i boendet. Lundsberg har personal i boendet som ska se till att saker och ting går "korrekt" till, och dessa bör då självklart ha så stor koll att de kan ingripa.

Det är dessutom en ganska speciell aspekt i detta fallet, eftersom det till största delen är omyndiga barn som bor där.

Hade det varit en skola där eleverna själva fixat boende, jämför med en studentkorridor, så hade skolan givetvis inte varit ansvarig.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-09, 11:21 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Inte som en hyresvärd, jämför det snarare med ett vårdboende - det är den som driver verksamheten som ansvarar för både det fysiska boendet, men även övergripande ordning i boendet. Lundsberg har personal i boendet som ska se till att saker och ting går "korrekt" till, och dessa bör då självklart ha så stor koll att de kan ingripa.

Det är dessutom en ganska speciell aspekt i detta fallet, eftersom det till största delen är omyndiga barn som bor där.

Hade det varit en skola där eleverna själva fixat boende, jämför med en studentkorridor, så hade skolan givetvis inte varit ansvarig.
Dåligt exempel, vård är ju inte riktigt frivilligt boende. Samtidigt man kan vara i ett tillstånd man inte kan ta hand om sig själva.

Brottsliga handlingar är alltid personliga, och det är polis och möjligtvis socialtjänsten som ska hantera sådana ärenden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-09, 19:54 #17
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Dåligt exempel, vård är ju inte riktigt frivilligt boende. Samtidigt man kan vara i ett tillstånd man inte kan ta hand om sig själva.
Vårdboende pratar jag om, inte kriminalvårdsanstalter. Det är i princip extremt frivilligt att bo på ett vårdboende, det är ingen, förutom möjligen dina barn, som tvingar dig att bo på vårdboende.

Skolgång är ju däremot inte riktigt frivilligt.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Brottsliga handlingar är alltid personliga, och det är polis och möjligtvis socialtjänsten som ska hantera sådana ärenden.
Alla personer, såväl du som jag, har rätt att ingripa för att förhindra eller stoppa en brottslig handling. Kan brottet ge över 2 års fängelse kan vi även kvarhålla personen tills polis kommer på plats.

Så, kontantan är, att om skolan anordnat ett boende och dessutom har personal i dessa, då har de ett ganska stort och långtgående ansvar för vad som händer i detta boende.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017