FAQ |
Kalender |
2013-09-19, 16:37 | #1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hej hej
Idag hostar vi ca 200 webbplatser själva (ingen direkt trafikmängd, se bifogad bild). Servrarna börjar bli gamla och står inför valet att köpa nytt eller lägga ut driften. Någon som suttit i samma sits och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur hade ni gjort? Vad finns det för för- och nackdelar? Nästan uteslutade IIS och mssql. Mvh Thomas |
||
Svara med citat |
2013-09-19, 16:57 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror nog helt på om ni beräknar att expandera och växa, om inte så tycker jag att ni borde köpa en ny server och drifta det själva.
|
|||
Svara med citat |
2013-09-19, 17:57 | #3 | ||
|
|||
|
Med så litet antal sidor så funkar båda lösningarna. Väldigt lite som krävs i det stora hela, enda som är viktigt är vilken SLA ni vill ge kunderna.
|
||
Svara med citat |
2013-09-20, 10:18 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
200 sidor är ingen större storlek. Beror som sagt på vad för sorts sidor och hur tunga.
VPS eller dedikerad är nog rekommendationen. Alternativt lägga ut allt på åf-konto hos leverantör. |
|||
Svara med citat |
2013-09-20, 10:47 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade nog köpt en billig enkel 1U server och hyrt colocation drift. Behöver det vara flera separata serverinstallationer hade jag virtualiserat den med vmware esxi.
|
||
Svara med citat |
2013-09-21, 10:12 | #6 | ||
|
|||
|
Citat:
Eftersom det är Windows-servrar så kan jag bara rekommendera HyperV 2012 (vänta en månad på R2). Glöm inte SPLA-avtalet bara. |
||
Svara med citat |
2013-09-21, 13:12 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du får inte hyra ut "VPS" om du inte har VSPP. Vet att VMware tyvärr skiter i att följa upp detta och många svenska bolag i Sverige bara köpt vanlig licens men säljer ändå.
Däremot går det ju kringgå detta om man levererar tjänster istället för just "VPS". |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|