FAQ |
Kalender |
2013-10-25, 14:36 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jo jag undrar om någon har någon sorts erfarenhet om vilket annonseringssätt man får ut mest på. Har testat att lägga upp annonser på facebook ett antal gånger utan större framgång och tänkte nu köra google adwords. Får man ut bättre resultat av det tror ni och hur mycket bättre, om man ser på försäljningar? |
||
Svara med citat |
2013-10-25, 14:56 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns inget svar på din fråga. Olika annonser och produkter fungerar olika bra på olika platser. Man måste också ha kunskap (eller tur) för att optimera annonseringen oavsett var den sker. Det kan alltså ta lite tid innan man hittat rätt om man inte har någon tidigare erfarenhet.
2013-10-25, 15:21 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tänkte ifall om det kanske fanns större viljan hos dem som söker på relaterade ord i google, finner min annons och tycker att den ser intressant ut. Medan att på facebook kanske det hela sker mer impulsivt. Liksom "Nejmen oj, vad kan det här vara? Ser intressant ut". Kan det vara så tro? |
||
Svara med citat |
2013-10-25, 15:59 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alltså det beror ju helt på vad för något du ska annonsera och vilka ord du annonserar på.
Vi tar ett exempel med Google: Du säljer strumpor i din webbutik och vill få lite mer trafik och fler som handlar. Du använder dig av Keywordplanner för att se hur många som söker på ord relaterat till strumpor. 2900 personer söker på ordet "strumpor" i månaden. Genomsnitt bud ligger på ca 7,65kr per klick för det ordet. Alltså betalar du ca 7.65kr för att få 1 besökare in på din sida. Alla är kanske inte ute efter att handla strumpor om man bara söker på ordet "strumpor". Som du ser söker också 50 personer på "Köpa strumpor" i månaden. Vilket helt klart är ett bättre sökord då dom just vill köpa strumpor. Dock så kostar det ca 19.89kr per klick och är då mycket dyrare än att synas på det första ordet. Men man kan ju anta att rätt så stor andel som kommer in på din sida genom ordet "köpa strumpor" kommer att lägga en beställning. Så här måste man hålla på att prova sig igenom och se vilka ord som blir lönsamma att ligga på. Du får helt enkelt prova och se vilket av sökorden som ger mest pengar i kassan för dig. |
|||
Svara med citat |
2013-10-25, 16:01 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Här kan du läsa ett blogginlägg av Katrin Lundgren gällande just Facebook & annonsering: http://www.ehandel.se/blogg/katrin/2...tat-eller-bra/
|
|||
Svara med citat |
2013-10-25, 17:43 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Det jag lärde mig av Katrin Lundgren är....NOTE TO MYSELF - promota inte fågelmatare på FB
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|