FAQ |
Kalender |
2013-12-13, 10:42 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Luleå kommun har blockerat det sociala nätverket Ask.fm på alla skoldatorer. Flera ungdomar har nätmobbats via sajten.
Ask.fm har snabbt blivit en ny trend bland ungdomarna. Sidan tillåter dess användare att skicka frågor till varandras profiler helt anonymt. Läs mer: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18011424.ab |
|||
Svara med citat |
2013-12-13, 13:43 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle nog vilja säga: Äntligen!
När det gäller skolors internetåtkomst så är min åsikt att den absolut måste kontrolleras och begränsas. Vill de slanga warez, surfa porr eller skämma ut sig på ask.fm etc. så kan de göra det hemma eller på sina mobiler. Det ska inte skolan möjliggöra. Sen när det gäller problematiken med ask.fm etc. så löser detta inte problemet med nätmobbing men det kanske kan dämpa det under skoltid. Alltid något. |
|||
Svara med citat |
2013-12-13, 14:06 | #3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Äntligen! Fler kommuner borde följa efter. Även andra sociala medier.
|
||
Svara med citat |
2013-12-13, 16:20 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker inte alls det är något bra. Varje en har ett val innan man väljer att dela ut ASK.FM länk på facebook eller liknande. Det är upp till varje person vad man vill göra. Men att ALLA bör blockeras/lida för detta är inget bra enligt mig.
Man får ta konsekvenserna |
||
Svara med citat |
2013-12-13, 16:26 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Känns som ett ganska ineffektivt och naivt sätt att försöka stävja mobbning. Mobbningen kommer bara att flyttas någon annanstans. Gör något åt de riktiga problemen istället.
2013-12-13, 20:24 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Yäy för censur! Great firewall of china, here we come!
Fotnot: Jag tror problemet med mobbning *inte* löses genom att blocka en webbsajt. Vad hindrar ungdomarna från att använda mobilen - inget. Ta tag i problemet med mobbning på riktigt, här är bra riktlinjer: http://www.friends.se/forebygg-mobbning |
|||
Svara med citat |
2013-12-13, 22:36 | #7 | |||
|
||||
|
Citat:
Man kan inte kräva att jobbet ska tillåta porrsurfning bara för att någon vill surfa på Hustler på fikarasten, eller hur? |
|||
Svara med citat |
2013-12-14, 07:02 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Den där märkliga inställningen till mobbning är en av de främsts anledningarna till att det fortfarande är ett allvarligt problem som förstör många människors liv. Man fokuserar på helt fel saker och tar inte tag i de verkliga problemen. Instagram, facebook osv kan naturligtvis integreras i skolarbete och det är väl bättre att skolan och vuxenvärlden lär eleverna att agera ansvarsfullt även i den digitala världen än att bara försöka sopa allt under mattan?
2013-12-15, 23:45 | #9 | |||
|
||||
|
Citat:
Varför lär man sig att inte slå sig på tummen när man spikar? Jo, man känner att det gör jävligt ont när man gör det. Så länge inte deras handlingar får kännbara konsekvenser så kommer de inte att ändra beteende. Det där med att prata fungerar endast på den lilla del som redan vet vad som är rätt och fel och det löser inget. (och till de som automatiskt tänker "barnagapropaganda" när de läser "kännbara konsekvenser" har jag bara en sak att säga: enfaldiga människor!) |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|