Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Använda svenskt kortbetalningssystem i dansk webshop?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-07, 14:25 #1
marty3d marty3d är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem

Standard Använda svenskt kortbetalningssystem i dansk webshop?

Hej!

Kort fråga: Eftersom PBS i Danmark har monopol på kortbetalningar i Danmark, skulle jag vilja använda ett svenskt istället. Är det möjligt egentligen? Det enda hindret som jag ser är att danskarna använder sitt Dankort, men dessa är ju kopplade till Visa eller Mastercard i alla fall.

Är det någon som har erfarenhet av ngt liknande?

Tack!
/Martin
marty3d är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 15:00 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av marty3d Visa inlägg
Hej!

Kort fråga: Eftersom PBS i Danmark har monopol på kortbetalningar i Danmark, skulle jag vilja använda ett svenskt istället. Är det möjligt egentligen? Det enda hindret som jag ser är att danskarna använder sitt Dankort, men dessa är ju kopplade till Visa eller Mastercard i alla fall.

Är det någon som har erfarenhet av ngt liknande?

Tack!
/Martin
Dibs borde ju kunna fixa det.
http://www.dibs.se/

Jag har dock aldrig använt de själv, men varit i kontakt med kundtjänst och det intrycket jag fått är att de är väldigt proffsiga i det de gör.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-13, 13:34 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Dankort brukar vara med som undantag om du inte har en dansk betalväxel om jag inte minns helt fel. Dankort är heller inte speciellt ofta kopplade till ett kreditkort utan fungerar bara som betalkort.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-13, 16:44 #4
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Mycket flitig postare

Moneybookers har Dankort.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-13, 21:20 #5
Medlem

Medlem

Tack!

Jag bryr mig egentligen inte om Dankort eller ej, det jag undrade var mer om det är någon som har testat att sälja mot danskar med ett svenskt betalningsalternativ. Vet inte om det stämmer, men några påstår nämligen att de kan ha problem att betala, för att deras kort skulle vara "speciella" (kanske pga dankort?)

Tack!
marty3d är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 00:37 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av marty3d Visa inlägg
Tack!

Jag bryr mig egentligen inte om Dankort eller ej, det jag undrade var mer om det är någon som har testat att sälja mot danskar med ett svenskt betalningsalternativ. Vet inte om det stämmer, men några påstår nämligen att de kan ha problem att betala, för att deras kort skulle vara "speciella" (kanske pga dankort?)

Tack!
Jag tror att alla danskar ett Visa eller Mastercard, fan dom är väl utanför den där lilla landplätten någon gång... Men visst hjälper det säkert.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-03, 09:31 #7
heltechs avatar
heltech heltech är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
heltech heltech är inte uppkopplad
Nykomling
heltechs avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av rocky Visa inlägg
Jag tror att alla danskar ett Visa eller Mastercard, fan dom är väl utanför den där lilla landplätten någon gång... Men visst hjälper det säkert.
I Danmark är dankort stort, i alla fall i den fysiska butiksvärden. Jag tycker det är titt som tätt som man springer på butiker som tar "Kun Dankort" där mitt svenska leksaks-VISA inte duger. Ska man vända sig mot den danska marknaden är nog stöd för dankort bra.

En av mina danska kunder överväger att byta kortinlösen från PBS till Swedbank i Danmark av två skäl - lägre avgifter men framförallt utbetalning av internationella korttransaktioner efter 2 bankdagar mot PBS 30 dagar. Kunden använder epay som Payment Service Provider (PSP) vilket innebär att bytet kan ske utan tekniskt mickel. Swedbank har stöd för PSPerna epay, DIBS och och PayEx.

Kan vara värt att undersöka i alla fall: http://www.swedbank.dk/card-services...rnet/index.htm

Edit: När jag läser på Swedbanks hemsida så står det faktiskt inte något om Dankort.... Hmm... ska maila dem och fråga om det.

Senast redigerad av heltech den 2010-11-03 klockan 09:36 Anledning: Oklart om swedbank löser in betalningar med dankort
heltech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-18, 21:57 #8
ePay-SEs avatar
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2013
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling
ePay-SEs avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av heltech Visa inlägg
I Danmark är dankort stort, i alla fall i den fysiska butiksvärden. Jag tycker det är titt som tätt som man springer på butiker som tar "Kun Dankort" där mitt svenska leksaks-VISA inte duger. Ska man vända sig mot den danska marknaden är nog stöd för dankort bra.

En av mina danska kunder överväger att byta kortinlösen från PBS till Swedbank i Danmark av två skäl - lägre avgifter men framförallt utbetalning av internationella korttransaktioner efter 2 bankdagar mot PBS 30 dagar. Kunden använder epay som Payment Service Provider (PSP) vilket innebär att bytet kan ske utan tekniskt mickel. Swedbank har stöd för PSPerna epay, DIBS och och PayEx.

Kan vara värt att undersöka i alla fall: http://www.swedbank.dk/card-services...rnet/index.htm

Edit: När jag läser på Swedbanks hemsida så står det faktiskt inte något om Dankort.... Hmm... ska maila dem och fråga om det.
Hej Heltech

Det finns två olika slags Dankort. Det ena är enbart ett "Dankort" och det andra är ett kombinerat kort kallat "VISA/Dankort".

Statistiker för 2012 visar att ca. 75% av danskarnas online köp sker med Dankort, men enbart 3-5% av dessa är "rena" Dankort och resten är VISA/Dankort.

Du har rätt, Swedbank BABS har möjlighet att inlösa VISA/Dankort, men inte rent Dankort. Det samma gäller för Euroline SEB. Valitor har även möjlighet att inlösa VISA/Dankort via ePay.

Den enda som inlöser rent Dankort är NETS, tyvärr.
ePay-SE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-18, 22:04 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Dankort är knappast dyrt och Nets har 1-dags utbetalning för oss om jag inte minns fel.

Ja du kan köra med svensk inlösare i Danmark, men du får inte använda Dankortloggan och den är typ det starkaste "trustmark":et du kan ha där. Du kommer förlora mer pengar på det än du vinner i enkelhet (OM du har någon volym att tala om).
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017