FAQ |
Kalender |
2013-12-20, 09:08 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har en sajt som drar stora mängder trafik, varför jag aktiverade GZIP med hjälp av mod_deflate. Google kan hämta sidorna i Webmaster Tools och allt ser bra ut. Jag la även in GZIP på ett gäng andra sidor när jag märkte hur bra det fungerade. Efter några dagar har jag nu märkt en trend - samtliga GZIP-sidor får nu strax under 10% av den trafik de fick innan ändringen. Hur kan det vara så? Google visar inga som helst problem i WMT. Har ni någon liknande erfarenhet? Tack! Med vänlig hälsning, Fredrik |
||
Svara med citat |
2013-12-20, 09:40 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är väl det som är grejjen?
"The mod_deflate module provides the DEFLATE output filter that allows output from your server to be compressed before being sent to the client over the network." Dvsa trafiken mellan server och klient blir mindre data eftersom den komprimeras. |
|||
Svara med citat |
2013-12-20, 10:06 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Utgår från att du syftar på att antalet besökare minskat och inte datamängden, även om den säkert minskat också sedan förändringen.
gzip och placering i sökmotorn har ingen negativ påverkan, så det är säkert andra faktorer, det sker ju ständigt nya förändringar på deras algoritmer. Google rekommenderar dessutom folk att aktivera komprimering på webbplatser. |
||
Svara med citat |
2013-12-20, 11:10 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar. Självklart menar jag antalet besökare.
Tycker det är märkligt att många sajter i helt olika nischer påverkas likadant... De har bra content och ingen ändring förutom mod_deflate har gjorts senaste tiden. Kan det vara så att google vill "indexera om" eftersom samtliga sidor på sajterna "ändrats" IOM aktiveringen av deflate? |
||
Svara med citat |
2013-12-20, 11:23 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En webbsida förändras inte bara för att man aktiverar komprimering, den ser exakt likadan ut när Google och övriga webbläsare packar upp den.
Du får leta andra källor till tap av trafik, kanske det är så enkelt att julen alltid är sämre tid för din sida, eller att konkurenterna helt enkelt bara rankar högre. |
||
Svara med citat |
2013-12-20, 11:41 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alla webbläsare har inte stöd för deflate/gzip. Kollar komponenten detta på lämpligt sätt?
|
|||
Svara med citat |
2013-12-20, 11:51 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vilken webbläsare stödjer inte detta som är av vikt att ta hänsyn till?
|
||
Svara med citat |
2013-12-20, 12:07 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Webbservern skickar då bästa möjliga encoding(komprimering), vanligtvis gzip, annars kan webbservern också skicka helt okomprimerade resurser, men då skulle datamängden öka med över 50%. Detta är då standardinställningar för apache, som de flesta brukar köra på |
||
Svara med citat |
2013-12-20, 12:18 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Skriver man egna komponenter behöver man tänka på fallbacks och webbläsare som saknar stöd för det ena o det andra. Om mod_deflate funkar så har jag ingen koll på, därav min fråga. Senast redigerad av dAEk den 2013-12-20 klockan 12:22 |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|