FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Om man anlitar en frilansare i låt oss säga indien som saknar eget företag. Hur fungerar det då i praktiken, måste jag anställa personen i fråga eller hur går man tillväga?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
1) Du är skyldig att betala sociala avgifter/arbetsgivaravgifter i Indien. 2) Du är skyldig att betala sociala avgifter/arbetsgivaravgifter i Indien och inkomstskatten. Vad jag har hört från andra håll så är det frilansaren som har ansvar för att betala in inkomstskatten, vilket styrker alternativ 1. Hur som helst så kom jag fram till att det inte var värt allt krångel för lite bättre priser och söker därför efter företag utomlands om jag behöver frilansare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En indie som bor i Indien bör bli 0% skatt för. Eller ja Indien har kanske egen inkomstskatter att sköta men det är annan sak. Sociala avgifter betalas bara för personer som jobbar i Sverige över 6mån eller 1 år eller jobbar utomlands mindre än 1 år eller vad gränsen är nu.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Eller personer från andra som jobbar i Sverige över 6m-1y. Sociala avgifter handlar om sjukvården, bidrag, soc, pension etc. Som svensk som flyttat från Sverige över 1 år så får du inte sjukvård från Sverige längre som exempel utan alla kostnader ska hamna på landet du bor i. Sedan finns det en hög undantag hit och dit, men en person som inte är svensk medborgare, som inte bor i Sverige kan aldrig bli skyldig till sociala avgifter. Inkomstskatt regleras i princip i landet personen bor i mer än 6 månader per år enkelt förenklat. Men Indisk medborgare som bor i Indien och jobbar från Indien = 0% skatt för dig.Dock personen i sig kan ha skatter som han måste betala eller deklarera. Dock osäker hur själva kostnaden ska bokföras i Sverige bara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Se till att indiern skaffar företag och fakturerar eller anlita en annan för att slippa problem, tycker jag.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack för era svar. Har pratat med skatteverket och man säger att vad som måste göras är en kontroll i respektive land kring deras regler. Några extra i avgifter/tillägg ska ej betalas här. Pratade också med en indier som är frilansare som sa att de själva betalar in skatter till sin myndighet, frågan är om detta kan stämma?
Senast redigerad av Ingo den 2014-01-09 klockan 10:47 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Så enda person dom kan kräva på skatt och deklaration är deras medborgare, alltså ska han själv betala in skatt och deklarera inkomsten. Så gäller det även här med inom EU så rätt standard praxis. Så inte ditt problem om han faktiskt gör det eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack för era svar. Så vad jag behöver egentligen för underlag i bokföringen är Paypal betalningen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Du behöver ett kvitto eller någon typ av "räkning" (eller faktura eller avtal borde även gå bra) som visar vad du betald för att din svenska bokföring ska bli OK. I övrigt håller jag med vad Patrik och Jonny skriver.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|