FAQ |
Kalender |
2014-05-30, 15:47 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Google har tvingats lansera ett nytt ”glöm mig”-formulär – där en person kan anmäla att innehåll ska tas bort från sökmotorn.
Ett beslut i EU-domstolen om personers rätt att försvinna på nätet har gjort att Google inför funktionen. Enligt brittiska tidningen The Guardian har redan tusentals personer anmält information – men än har inga länkar tagits bort. Läs mer: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18977670.ab |
|||
Svara med citat |
2014-05-30, 15:59 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
https://support.google.com/legal/con...ebsearch&hl=en
2014-05-30, 17:23 | #3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja det hade de gömt väl för att så få skulle hitta.
|
|||
Svara med citat |
2014-05-30, 18:40 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att det leder till att folk blir besvikna. De tror att uppgifterna tas bort från nätet helt och hållet och så räcker det med att någon använder Bing eller annan sökmotor.
|
|||
Svara med citat |
2014-05-30, 21:05 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hur ska det fungera i praktiken? Den "dåliga" information finns ju kvar på t.ex ett forum bara att kanske den sidan de-indexeras.
|
|||
Svara med citat |
2014-05-31, 00:32 | #6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Vill man är missnöjd med negativa och kränkande inlägg på forum och liknande får man nog i första hand kontakta moderatorer / forumägaren och i extrema fall internetleverantören, eller rentav inleda en civilprocess.
2014-05-31, 08:46 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kommer man snart att kunna kräva att moderatorer på forum som tex WN tar bort alla tidigare inlägg man gjort också tror ni?
|
|||
Svara med citat |
2014-05-31, 09:54 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Svårt att säga. Google och Facebook har ju en exceptionell ställning när det gäller spridning av information vilket är anledningen till att man fokuserat just på de inom EU. Att faktiskt ta bort informationen är inte alltid så viktigt.
2014-05-31, 15:15 | #9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast ändå svagt av Google acceptera detta, dom hade varit så stora så dom inte behövt följa det. EU hade inte kunnat göra något i grunden.
Hade räckt för Google även blockerat alla användare inom EU några timmar med förklaring EU. Så hade tillräckligt mycket folk ställt sig emot EU. |
||
Svara med citat |
2014-06-01, 01:31 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Undrar om det i sökresultatet kommer en rad om att träffar inte visas pga att personen NN begär det.
Resultatet för intresserade personer (arbetsgivare etc) blir väl då att kolla med annan sökmotor/tjänst och/eller låta fantasin sväva iväg |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|