Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sen deklaration till skatteverket, vems fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-04, 18:07 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Standard Sen deklaration till skatteverket, vems fel?

Fick i år för mig att göra min egen bokföring, vilket nästan gick som de skulle. Började dock lite sent och den siste Juli satt jag med ett nästan klart bokslut.

Kontaktade en redovisningsbyrå som hjälpte mig de sista. När allt var överskickat till mig från redovisningsbyrån via mail så fick ja besked om att ja skulle lämna in första sidan på INK2 elektroniskt och resterande via brev.

Sagt och gjort. Nu, 1 månad senare fick ja brev från skatteverket gällande min sent inlämnade deklaration. Tydligen skulle INK2 sida 2-4 lämnas in elektroniskt den med, något jag inte hade fått information om.

Ska svara på övervägande från SKV men undrar lite vad ni säger, är de mitt eget fel att jag inte hade bättre koll, eller borde byrån jag anlitat meddelat mig om en sådan sak?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-04, 20:31 #2
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Om du har någon som har hjälp dig med din bokföring så tycker jag att det är deras ansvar att se till att det blir rätt. Du kan ju inte veta hur du ska göra, om du skulle det så skulle du ju ta hand om bokföringen helt själv

Tycker skatteverket är rätt bra, testa att ringa dit och var ödmjuk så brukar det ofta lösa sig. Har fått mycket hjälp även fast kvaliten på personerna varierar mycket.

Har en vän som hade strulat till det mycket men det löste sig tillslut endå. Annars är BFN, bokföringsnämnden mycket bra att ringa till (+ det är gratis)

Senast redigerad av Jenkler den 2014-09-04 klockan 20:36
Jenkler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-04, 21:09 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Det låter som du blandat ihop det lite.

Citat:
Första sidan av deklarationen lämnas via e-tjänsten för Inkomstdeklaration 2, sidorna 2-4 samt eventuella bilagor (N3B, N4, N7 eller N8) måste filöverföras via e-tjänsten Filöverföring där det är möjligt att elektroniskt föra över filer till Skatteverket. Det krävs att ni har ett bokföringsprogram som kan skapa sru-filer för att överföringen ska vara möjlig. Man kan inte bifoga pdf-filer med deklarationen.
Källa: Skattverket

Det är ganska enkelt fel att göra. Om du inte kan generera filerna så måste de gå via papper. Skatteverket har rätt i saken men du kan alltid testa ett fint smile, en len röst och en bukett blommor. Ibland fungerar det bra
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-04, 23:30 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Nerix:
Rent juridiskt är det du som är ansvarig för din bokföring. Oavsett vem du anlitar kan du aldrig frånsäga dig detta ansvar.

Men som daniel_ skriver bör du prata med SKV och vara ärlig och helt enkelt säga att det är ett missförstånd. Du kan komma långt på detta, men vill de vara jävliga så har du inte mycket att sätta emot.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 22:28 #5
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
I början av mitt företagande så råkade jag lämna in en deklaration sent (mins inte vilken typ) och fick 500 kr i "ajjabajja"-avgift av skatteverket. Igen stor grej. Jag var ny på företagande så hade lämnat över ansvaret till vår redovisningskonsult som i sin tur hade glömt av det. Självklart var det ju dock mitt fulla ansvar.

Jag bytte dock redovisningskonsult efter det hela.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-05, 22:51 #6
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
I början av mitt företagande så råkade jag lämna in en deklaration sent (mins inte vilken typ) och fick 500 kr i "ajjabajja"-avgift av skatteverket. Igen stor grej. Jag var ny på företagande så hade lämnat över ansvaret till vår redovisningskonsult som i sin tur hade glömt av det. Självklart var det ju dock mitt fulla ansvar.

Jag bytte dock redovisningskonsult efter det hela.

Förseningsavgiften för INK2 är 5000:-
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-06, 14:02 #7
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
Jenkler Jenkler är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 66
5000 kr, kan det stämma ? Surt i så fall
Jenkler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-07, 00:26 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Fick i år för mig att göra min egen bokföring, vilket nästan gick som de skulle. Började dock lite sent och den siste Juli satt jag med ett nästan klart bokslut.

Kontaktade en redovisningsbyrå som hjälpte mig de sista. När allt var överskickat till mig från redovisningsbyrån via mail så fick ja besked om att ja skulle lämna in första sidan på INK2 elektroniskt och resterande via brev.

Sagt och gjort. Nu, 1 månad senare fick ja brev från skatteverket gällande min sent inlämnade deklaration. Tydligen skulle INK2 sida 2-4 lämnas in elektroniskt den med, något jag inte hade fått information om.

Ska svara på övervägande från SKV men undrar lite vad ni säger, är de mitt eget fel att jag inte hade bättre koll, eller borde byrån jag anlitat meddelat mig om en sådan sak?
Du är ALLTID straffansvarig för upprättande och inlämning av bokföring och deklaration för alla företag du är företrädare för. Det går inte att delegerea detta "ansvar" (men det fysiska arbetet kan du ju leja bort) till ett annat företag oavsett vad avtalet mellan er säger, men du måste ändå själv kontrollera att allt blir rätt eftersom det är ditt "ansvar".

Det innebär att om du anlitar ett företag och de gör fel så är det ändå du som företrädare som får sitta i fängelse om något blir fel, och någon döms till fängelse för det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-09-07 klockan 00:30
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017