FAQ |
Kalender |
2014-09-12, 22:42 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Har hjälpt ett företag att bygga en enklare hemsida baserad på Wordpress. Har fått betalt för själva sidan, men funderar på rimlig ersättning för att "sköta" den. Innehållet uppdaterar de själva, så det jag gör är att stå för domänen(.se), webhotell, se till att mjukvaran är uppdaterad och enklare support typ inställningar till Outlook osv. Vad är rimligt att ta betalt för detta per månad/år? |
|||
Svara med citat |
2014-09-13, 05:28 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan ju då endast ta betalt per timme då du egentligen inte gör speciellt mkt ÖHT,
Stå för domänen? Står domänen i ditt namn och isåfall varför? Se till att mjukvaran är uppdaterad? Menar du då installationen av Wordpress? Inställningar till Outlook? Det gör man ju en gång sen är det klart. Timbaserad ersättning skulle jag ta, Hur mkt beror ju på din kompetens och erfarenhet. Har du registrerat företag?? |
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 19:38 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Detta är ju serviceavtal och inte timbaserad ersättning. Ibland måste du ju göra massor, vissa månader kanske ingenting. Du erbjuder företaget tryggheten att alltid ha någon att ringa för enklare supportprylar samt slippa mecka med wp-installationen själv och se till att backuper går att återställa etc.
Har du webbhotell eller kör du återförsäljarkonto? Isåfall bara lägga på någon 20-50kr i månaden för att sköta administreringen. Rimligt är väl iallafall att inte gå över 200kr i månaden dock. För att hålla wp med dess plugins up to date och scanna av ifall det kommer säkerhetspatchningar och applicera detta är ju också en service. Antar att det är du som måste återställa hemsidan om den blir hackad dessutom? Hur många timmar beräknar du att du måste lägga ner på det på ett år? Hur mycket extra support a la outlook har du? Summera antal timmar, lägg på 50% i marginal och dela sen totala summan med 12 för att få månadskostnad. |
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 20:03 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är också viktigt att du tydligt specificerar vad som ingår i avtalet, annars kommer kunden be dig om massa "enklare support" angående "typ" något helt annat.
|
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 20:11 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
det är inte värt att göra det för 200 kr i månaden. när det väl händer någonting (typ hack) så kommer du sitta och jobba gratis. se till att ta ordentligt betalt från början
|
||
Svara med citat |
2014-09-14, 21:27 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det var webbhotelldelen jag menar inte bör gå över 200spänn. Den andra supportdelen går ju givetvis på mer.
|
|||
Svara med citat |
2014-09-15, 00:08 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för inputen!
Har tänkt om och kommer köra på en fast timkostnad och låta företaget själva stå för domän och webbhotell(även om jag sköter det rent praktiskt). Tror det blir enklast/tydligast för båda parter. Vad är en rimlig timersättning? Gör detta via EF på hobbybasis, hyfsad erfarenhet av webb men ingen formell utbildning. |
|||
Svara med citat |
2014-09-15, 01:45 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Rimlig timarvode kan vara i intervallet 500-800 kr/tim + moms beroende på erfarenhet.
Med erfarenhet menar jag yrkeserfarenhet från ca fyllda 20 års ålder. Detta är endast mellan tummen och pekfingret så du har något att utgå ifrån, det är alltid en fråga om förhandling med kunden, och det finns inga "objektiva" priser. Ingen erfarenhet => 500 kr/tim + moms. >=1 års erfarenhet => 550 kr/tim + moms. >=2 års erfarenhet => 600 kr/tim + moms. >=3 års erfarenhet => 650 kr/tim + moms. >=4 års erfarenhet => 700 kr/tim + moms. >=5 års erfarenhet => 750 kr/tim + moms. >=6 års erfarenhet => 800 kr/tim + moms. |
||
Svara med citat |
2014-09-15, 10:32 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Conny skriver kloka saker om prissättning av tjänsten "förvaltning av webbplats".
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|