Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback på Twitter/Snapchat hybrid :P

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-29, 23:16 #1
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Medlem

Standard Feedback på Twitter/Snapchat hybrid :P

Ok, så var lite rastlös inatt så knåprade ihop något som jag viljat göra ett tag

Bakgrund
Jag har alltid tyckt att communities & sociala nätverk sparar oerhörda mängder data som ingen egentligen bryr sig om efter några veckor, tex Facebook sparar flera petabyte bilder & filmer som troligen aldrig någonsin kommer att visas igen, Facebook hade någon rapport för ett tag sedan att typ 90% av deras trafik hanterade data som var max 3 dagar gammal (kommer inte ihåg dom exakta sifforna), så data som är flera år gammal som troligen aldrig kommer att användas till något kräver flera datacenter för att spara (i Facebooks fall), ännu för personer som avslutat sitt konto. Så ja, går åt ganska mycket resurser att spara data som aldrig kommer användas, tänk då om 20 år när man samla på sig 19 års data som knappt aldrig används. Bra för folk som vill digitalisera sitt liv såklart men oftast skrivs det saker som man bara vill dela med sig för stunden.

Denna artikeln förklarar en liten del av problematiken: http://readwrite.com/2014/07/24/data...igital-fitness

Twitter/Snapchat hybriden
Så japp, jag slängde ihop en liten betaversion av en sida som bara bryr sig om dig just nu, vad du väljer att dela med dig just nu, en sida som inte har något intresse av att arkivera varje steg du tar. Det du delar med dig sparar vi bara i 1 vecka (24 timmar nu på betaversionen men kom gärna med förslag hur lång tid ni anser vore lagom, rätt kul med 24 timmar då det skulle innebära att medlemmarna behövde använda sidan ganska regelbundet vilket resulterar i mer aktivitet på sidan)

Sidan som den är nu är extremt primitiv, har bara lagt in bare minimum vad som krävs för att testa konceptet. Skulle man realisera projektet så skulle ju flera saker läggas till, bilduppladdning (kan aktivera det om det behövs), kommentera inläggen (men eftersom inläggen bara existerar i 24 timmar nu under betatestet så tyckte jag det var för kort tid för att det skall vara lönt att ha kommentarer), rapportera inlägg skulle också läggas till (siten skall INTE användas för att trakassera folk och tro att det inte blir några konsekvenser bara för att inläggen tas bort efter en viss tid), ja, det är mycket som skulle behövas läggas till.

Men japp, ge gärna feedback på själva konceptet, fler & fler börjar ju bli trötta på hur mycket data som sparas om personer & fler & fler är ute efter mer personlig integritet på nätet, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ, dela med dig av vem du är IDAG & inte bli förföljd med häxjakt för en person du var för 10 år sedan (som du inte är idag), vilken anledning du än har för att bara vilja dela med dig av dig den absolut senaste perioden av ditt liv.

Som sagt, testa själva konceptet, håller på med "grupper" också, du kan skapa grupper men inte mer än så, grupper är tänkt som ett "minicommunity" för vissa personer i din omkrets, kanske en rc-klubb eller spel-clan, tanken är att grupper skall kunna skriva artiklar & göra lite mer saker än vad man som vanlig medlem kan osv, ge förslag på det med.

"Slideshow" uppe i menyn är bara något jag slängde in för skojs skull, inget som kommer med till riktiga sidan, men just nu är det bara som namnet antyder, en slideshow som visar random inlägg var 15:e sekund.

URL http://ostkaka.jespera.se (går att registrera med vilken mail som helst, ingen aktivering krävs & sidan skickar inte ut några mail till dig) & som sagt, ser inte mycket ut för världen nu men fundera gärna på själva tanken på konceptet.
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-31, 20:06 #2
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Jag gillar idén faktiskt!

Dock tror jag inte på att visa meddelanden öppna på startsidan sådär. Då försvinner den personliga integriteten. Som du själv sa:

Citat:
fler & fler är ute efter mer personlig integritet på nätet, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ
Men jag gillar själva konceptet faktiskt. Där man kan ladda upp bilder (snapchat) och längre texter än snapchat (twitter/microbloggning), och att allt sen försvinner efter ett visst antal timmar.

Antingen kunna posta sitt inlägg "på sin tidslinje", och alla de personer som följer en kan se inlägget, men också samtidigt skicka direkt till en eller flera personer.

Jag kommer nog högst troligen att använda tjänsten när den väl är igång!

Vill du samarbeta, hör av dig!
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-04, 23:47 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
De personer som "blir förföljda med häxjakt för en person du var för 10 år sedan" är nog en EXTREMT liten majoritet. Om det är något så pass allvarligt så gör det nog varken från eller till om just Facebook behåller informationen eller inte. Om du gör en Snapchat-aktig tjänst där man måste vara väldigt aktiv så kommer du i princip bara att attrahera ungdomar som är svåra att tjäna pengar på. Vi som har bättre saker för oss om dagarna kommer att fortsätta med Facebook och Linkedin, tjänster som inte kräver särskilt mycket av ett personligt engagemang.

Jag tror därför personligen aldrig att du kan locka en långsiktig publik med det här konceptet utan du får som med Snapchat en ung och ombytlig målgrupp som det gäller att hela tiden locka med något nytt. Görs det hela bra så finns dock en engagerad och aktiv målgrupp men mig får du aldrig med på det hela
Oläst 2014-09-15, 21:40 #4
Medlem

Medlem

Feck, skulle inte lagt ner projektet, kunde ju fått ett inlägg på Engadget

http://www.engadget.com/2014/09/12/w...ppear-after-2/

https://itunes.apple.com/app/id915963345

Aja
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017