FAQ |
Kalender |
2014-10-16, 18:34 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad tycker ni?
Jag har ett lån på låt oss säga 3 000 000. De har delat det i hälften så det är 2 lån på 1 500 000 Ska jag sätta båda på 3 mån rörligt? Jag fattar mig inte på sånt här riktigt. |
||
Svara med citat |
2014-10-16, 19:03 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det beror helt på dina egna förutsättningar.
Exempel: jag och min sambo köpte hus för ett halvår sedan för 2,5 M. I och med att sambon är föräldraledig så har vi begränsade inkomster. Därför kan det vara skönt att veta vad ett lån kostar varje månad utan att få otrevliga överraskningar. Därför valde vi att binda bottenlånet (ca 1,8 M) i tre år. Mycket möjligt att totalkostnaden skulle vara billigare om vi valt rörlig ränta under samma period (vilket man aldrig vet på förhand), men poängen är att nu vet vi exakt vad varje månad kostar och vi behöver inte oroa oss för hastiga ändringar i räntan. Du har kanske andra förutsättningar som gör att andra alternativ passar bättre... Eller inte... |
||
Svara med citat |
2014-10-16, 22:23 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Historiskt har du alltid tjänat på att ha rörligt.
Räntan kommer inte höjas det närmaste. Förmodligen sjunka ännu mer. MEN; då det idag rör sig om ganska få procentenheter tycker jag personligen att det är skönt att veta vad man kommer betala varje månad. Lättare att sova så. |
||
Svara med citat |
2014-10-16, 22:52 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2014-10-17, 09:33 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är precis som gregoff säger, det beror på era förutsättningar.
Till vår 5:a har vi valt att ha 50% rörlig ränta 3 månader och resterande 50% på 1 år bunden ränta och det är vi jättenöjda med. |
||
Svara med citat |
2014-10-17, 11:32 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Instämmer. Kör rörligt. Vill du binda halva, bind ett år.
|
||
Svara med citat |
2014-10-17, 18:10 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kört bundet 2ggr på 3år men senaste gången lät jag de gå över på rörligt istället.
Både jag och frugan har jobb och inge kiddz ännu så känns lungt. |
|||
Svara med citat |
2014-10-18, 15:40 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Just nu så är det rätt smart att ha rörlig ränta och sedan om ett år eller liknande börja binda räntan
|
||
Svara med citat |
2014-10-18, 17:18 | #9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Med tanke på den regering vi har och de effekter den kan få på ekonomin i stort hade jag övervägt att binda räntan i kanske fem år, men det beror givetvis också på vilken ränta jag erbjuds för det.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|