Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kontrolluppgift och preliminärskatt på refer-a-friend ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-10-27, 12:50 #1
MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 41
MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 41
Standard Kontrolluppgift och preliminärskatt på refer-a-friend ?

Mitt aktiebolag kommer att driva en sajt där vi behöver ha med någon typ a rekrytera-en-vän-funktion. Dvs våra registrerade användare får sin personliga länk/url som de kan dela med sig utav och för varje vän som de lyckas rekrytera som nya användare till sajten belönas utav oss på något sätt.

Utmaningen här är att jag vill ha en ersättning som är lockande för användarna, men samtidigt så vill jag inte behöva skicka in kontrolluppgifter och betala preliminärskatt till Skatteverket för varje användare. Det betyder att om ersättningen ska betalas ut i "riktiga pengar" så måste man lämna in kontrolluppgift om värdet är 100 kr eller mer (SKV 304).

Men om man försöker hitta ett lite mer kreativt sätt att ersätta sina användare, går det att komma runt dessa kraven då på något sätt? Jag tänker på en sån sak som att ge en rabatt som ersättning. Säg att man som nätbutik ger 20% i rabatt under 1 vecka för varje nyrekrytering som en användare gör. Kan man kanske på det sättet komma undan kraven ifrån Skatteverket även om rabatten i slutändan de-facto blir mer än 100 kr för en del utav användarna?

Jag förstår att dessa frågorna bör ställas direkt till Skatteverket, men jag tänkte att på ett forum som detta så finns det säkert många personer som ställts inför denna utmaningen tidigare och som kanske även kan ge kreativa förslag på andra former av ersättningar som inte kräver så stor administrativ börda i form av kontrolluppgifter, preliminärskatt, etc.
MiniAnton är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-27, 13:29 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Problemet är att en rabatt även hade kunnat ses som en förmån och ska beskattas. Låt aldrig svenska bolag blanda sig in i sådan jobb.

Skapa ett offshore bolag som kan betala ut istället som blir helt fritt från alla lagar och sådana regler.

Sedan får det bolaget fakturera ditt svenska bolag för markandaföring tjänster.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 08:32 #3
MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 41
MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Problemet är att en rabatt även hade kunnat ses som en förmån och ska beskattas. Låt aldrig svenska bolag blanda sig in i sådan jobb.

Skapa ett offshore bolag som kan betala ut istället som blir helt fritt från alla lagar och sådana regler.

Sedan får det bolaget fakturera ditt svenska bolag för markandaföring tjänster.
Menar du att hela sajtens verksamhet/intäkter skulle bedrivas offshore, eller bara att själva utbetalningarna till användarna skulle göras via offshore-bolag?

Senast redigerad av MiniAnton den 2014-10-28 klockan 08:45
MiniAnton är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-28, 13:09 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag tänkte mer du bara startar ett reklam och marknadsförings bolag. Självklart finns det flera fördelar hela site ägs av utländskt bolag men krävs lite mer struktur för bli rätt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017