FAQ |
Kalender |
2014-10-27, 00:35 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Hur får jag en bild att vara i mitten i en cell i en tabell? Säg att jag har 5 celler på en rad: Hej - Hej - Hej - Hej - Bild Då börjar alltid bilden i samma höjd som texten i ställen för att vara lika mkt ovanför texten på sidan som under? |
||
Svara med citat |
2014-10-27, 01:28 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan använda align="center" och valign="center" för att centrera horisontellt och vertikalt.
|
||
Svara med citat |
2014-10-27, 01:45 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Gör tabellen i wordpress https://wordpress.org/themes/twentyten och exakt samma tabell ser ut som min gör nu på en annans testsajt - förutom just bilden som hänger ner på min... Har lite kod inom <style></style> precis ovanför tabellen. Ska jag har in koden där? Eller direkt i tabellen? Eller kanske i style.css? Vad är bäst? Göra så det bara gäller den cellen eller hela sajten? Stort tack på förhand. EDIT: kan det vara så att korrekt kod stor inom <style></style> ovanför tabellen men att det är något i style.css som gör att det inte funkar då? Senast redigerad av Webb den 2014-10-27 klockan 01:53 |
||
Svara med citat |
2014-10-27, 12:03 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det spelar ingen roll vart du lägger css:en. Du kan lägga den som inline, inom style-taggar eller som en *.css-fil. Snyggast är ju att bryta ut all css och lägga den i en .css-fil gör så här HTML-kod:
<table> <tr> <td>hej</td> <td>hej</td> <td>hej</td> <td style="vertical-align:middle;" align="center">[BILD]</td> </tr> </table> HTML-kod:
//style.css <style> .tableCellCenterImage { vertical-align:middle; } </style> //dinsida.php <head> <link href="style.css" type="text/css" /> </head> <table> <tr> <td>hej</td> <td>hej</td> <td>hej</td> <td class="tableCellCenterImage" align="center">[BILD]</td> </tr> </table> Senast redigerad av naak2803 den 2014-10-27 klockan 12:07 |
||
Svara med citat |
2014-10-27, 17:23 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Stort tack!!
Citat:
|
||
Svara med citat |
2014-10-27, 20:26 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag har en fungerande tabell nu i ett inlägg på wordpress temat https://wordpress.org/themes/twentyten och där jag har en lång lista med kod i <style></style> ovanför tabellen i inlägget. Kan ja klistra in det i style.css istället? För koden försvinner nämligen om jag ändrar från html i inlägget.
|
||
Svara med citat |
2014-10-27, 22:49 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
ja det kan du.
|
||
Svara med citat |
2014-10-28, 16:08 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
se bara till att när du använder en .css-fil, att inte med <style></style>-taggarna i filen. |
||
Svara med citat |
2014-11-02, 12:19 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Align är deprecated och jag hade rekommenderat att använda text-align:center i css. Annars får du svårt att validera sidan hos t.ex. Wc3.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|