FAQ |
Kalender |
2014-11-07, 13:11 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej
Vi jobbar med ehandel och säljer elektronik. Ca 8% av vår omsättning går direkt till adwordsutgifter, med kostnad till företaget som sköter adwords kan det bli ca 10%. Är det skäligt, eller för mycket tycker ni? |
||
Svara med citat |
2014-11-07, 13:27 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Generellt brukar man säga att så länge du har en positiv ROI på din marknadsföring så är det bra. Spenderar du 10% av omsättningen och du gör vinst på detta så öka till 20% om du kan behålla den marginalen.
Senaste siffrorna jag hörde från förståsigpåare är att små företag ska spendera 1-10% av sin omsättning i marknadsföring för att ha hälsosam tillväxt. Men personligen låter det lite som skitsnack, varje nisch är ju unik och måste behandlas där efter. Elektronik har ju ofta extremt pressade marginaler och därför mindre utrymme att spendera på marknadsföring. Så det låter lite högt initialt men är det produkter med bra marginal och framgång i kampanjerna? Kör på! Andelen varierar väldigt mycket, som exempel har jag insikt i en verksamhet där 20-25% av omsättningen går till adwords på en 10M omsättning och de ökar den budgeten hela tiden då det genererar vinst. |
||
Svara med citat |
2014-11-07, 14:21 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det går inte att säga någonting alls utifrån de siffrorna. ROI kan vara bra eller dåligt vare sig det gäller 1, 10 eller 50% av omsättningen. Du måste väl mäta resultatet på något vis? Det är det som är intressant.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2014-11-07 klockan 14:23 |
||
Svara med citat |
2014-11-08, 12:00 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag instämmer i att man måste se till ROI, det verkar dock lite lågt med 8-10% i marknadsföringskostnader även om det gäller elektronik. som leverantör måste man ju berätta att man finns till, annars får man inte sälja något alls. Det är få företag förunnat att klara sig med gratis marknadsföring av de egna kunderna.
Om du har en marknadsföringskostnad på 10% så ska ju varje satsad krona på marknadsföring ge 10 kr i ökad försäljning. Testa att öka marknadsföringen för att se om din omsättning (och i slutändan vinsten) ökar i lika stor proportion. prova under ett år och se vad effekten blir. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|