Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur man man åka fast i denna situation?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-26, 15:29 #21
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ja då kommer man upp till en effektiv skatt på 80%+, och har man inte 30-50 anställda så får man ändå ingen löneutrymme och möjlighet använda 3:12 regler för lägre skatt.

Och hade även blivit över 50% effektiv skatt.
Så länge man inte betalar slavlöner så blir löneunderlaget några miljoner på bara 10 anställda.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-26, 15:50 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Så länge man inte betalar slavlöner så blir löneunderlaget några miljoner på bara 10 anställda.
Om du vill få ut 2-4 miljoner netto per år räkna vilken summa det blir i skatt för klara det. Några miljoner innan skatt blir ändå fika pengar.

10 anställda med bra lön kanske blir 300-400k per person, blir 3-4 mille / 2 vilket blir 1.5-2M i löneutrymme vilket blir fika pengar efter skatt ändå.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-26, 17:10 #23
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
Det är ju ganska lätt att kolla upp folk på internet.

Är en gissning:

Kollade upp ditt nick, ganska förekommande på nätet bland svenska sidor.

En av dessa sidor hintar om att du bor nära U*****a.

Sedan skrev du en epostadress i någon kommentar.

Kollade upp den, och nu är det en ny ägare. Dock en kvinna (tror jag)
också från U*****a. Men verkade inte ha någon direkt anknytning till dig.

Hur som helst, googlade jag på företagsnamnet. Voila, kommer upp ett nerlagt bolag till (dig då).

En googling på ditt namn på facebook, google plus kom jag alla till en och samma person.

Kollade även upp personnumret. Blev dock lite fundersam då det stod bor i S*******m och från S*******m.

Men behåller den personen i åtanke.

Såg t.ex. att du har flera bolag som du lagt ner och nu har du ett annat bolag.


Men tänkte det kan man lika gärna skriva U*****a om man vill vara lite anonym på nätet. Så behåller denna person i åtanke.

Så jag sökte på nya bolaget, där hittar man en linked in profil. Och ja där avslöjade profilbilden att det är samma person som jag hittat på facebook, google plus och linked in.

Hela personnumret kan man ju lätt se på t.ex. upplysning.se eller liknande tjänster.

Vad som stärker mina misstankar ännu mer är om man översätter ditt nick, "nude" på ett språk inte helt främmande dig antar jag.


Så ja, man är inte helt anonym på nätet.

Jag själv bryr mig inte alls, men om jag kan hitta folk på nätet så borde Skatteverkets personal kunna leta upp det också då de faktiskt får betalt för skiten.
hehe nu ligger du lite väl off... inte för att jag har något att gömma, men om du har läst mina tidigare inlägg här på WN, lär du märka rätt så snabbt att jag är från malmä-trakten

Ja, jag har ETT företag, men aldrig någon nerlagd en sådan... sedan tror jag att flera har nicket "naak2803"
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-26, 22:15 #24
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om du vill få ut 2-4 miljoner netto per år räkna vilken summa det blir i skatt för klara det. Några miljoner innan skatt blir ändå fika pengar.

10 anställda med bra lön kanske blir 300-400k per person, blir 3-4 mille / 2 vilket blir 1.5-2M i löneutrymme vilket blir fika pengar efter skatt ändå.
2 MSEK -20% skatt = 1.6 MSEK skattat och klart. Det tror jag många tycker är helt OK för att ha alla kort på bordet och inte behöva riskera att bli granskad för "fikapengar" som du uttrycker det.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-26, 23:58 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
2 MSEK -20% skatt = 1.6 MSEK skattat och klart. Det tror jag många tycker är helt OK för att ha alla kort på bordet och inte behöva riskera att bli granskad för "fikapengar" som du uttrycker det.
Glöm inte bolagsskatt innan med på 22%, så totala skatten blir rätt hög. Och på 10 anställda vill man ha 5-8 miljoner netto ut som ägare.

Och beroende på verksamhet kan 10-30 anställda vara rätt mycket.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-27, 11:11 #26
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Glöm inte bolagsskatt innan med på 22%, så totala skatten blir rätt hög. Och på 10 anställda vill man ha 5-8 miljoner netto ut som ägare.

Och beroende på verksamhet kan 10-30 anställda vara rätt mycket.
Visst är det så. Men man har ju redan gjort avdrag för alla kostnader så bolagsskatten kommer precis före aktieutdelningen - helt riktigt. Och utdelningen gör man från det beskattade resultatet.

Sen ska man komma ihåg att löneunderlaget ackumuleras för varje år om man inte tar ut maximala beloppet. Därför kan man om man väljer att sälja bolaget ta en ordentlig utdelning till den lägre beskattningen. Dock kräver detta upplägg ett holdingbolag som man lyfter upp löneunderlaget till varje år.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-27, 11:28 #27
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Visst är det så. Men man har ju redan gjort avdrag för alla kostnader så bolagsskatten kommer precis före aktieutdelningen - helt riktigt. Och utdelningen gör man från det beskattade resultatet.

Sen ska man komma ihåg att löneunderlaget ackumuleras för varje år om man inte tar ut maximala beloppet. Därför kan man om man väljer att sälja bolaget ta en ordentlig utdelning till den lägre beskattningen. Dock kräver detta upplägg ett holdingbolag som man lyfter upp löneunderlaget till varje år.
Ja och blir väl runt 37.6% skatt totalt, så få ut 1.6M måste vinsten ändå bli runt 2.5M

Vilket blir ändå runt 900k skatt något, 900k skatt för få ut runt 1.6M är bli rövknullad.

900k = Motsvarar 9-18 förstaklass resor, eller 90 nätter på ok hotell med listpris 10k per natt. Fast kör man samma kedja eller hotell får man ändå rabatt så du bör kunna få 180 hotellnätter för summan.

Eller får man 90-180 bra middagar för 900k.

Och då har vi pratar om låg summa för få ut 1.6M, ska du ha ut 4M netto blir skatt ännu mer påhittat summa.

Så varför i helvete skulle man offra 900k som bara skulle gå till värdelösa. Bara på 10 år blir det 9 mille åt helvete. Skulle hellre eldat upp 9 miljoner än betala i skatt för hade gett mig mer värde ändå.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-28, 13:35 #28
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
ja men vad är det som är komiskt? har jag vill ha så mycket information som möjligt? att jag är vetgirig?

Dessutom handlar just detta inlägget inte om något jag har "hört" utan, jag skrev ju TOM det i inlägget,
att de är personer jag känner mycket väl, och är med i min vänskapskrets.
Nej men att det aldrig är Dig det gäller. "En kompis undrar" "jag hörde från en kompis" osv Den gamla klassikern om vi säger så =)
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017