Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


tips på cloudleverantör

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-04, 22:25 #11
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av ol.micke Visa inlägg
gregoff << Det viktigaste är prestandan (snabbhet) och upptiden, sen vad man kan göra på diverse kontrollpaneler är mindre viktigt (eller backup/spegling av datat så ingen data går förlorat skulle ju vara kanon, så man själv slipper göra lösning för det).
Vilken prestanda? Skrivning/läsning från disk eller rena uträkningar (cpu)? Önskar jag kunde ge dig ett bra svar. Allt jag kan säga att det varierar och det varierar även inom samma leverantör. Två servrar inom samma leverantör kan variera kraftigt beroende på vilket datacenter det är (hostingleverantörerna har i regel flera datacenter) och plattform (om dom erbjuder flera).
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-07, 09:49 #12
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Fingervisning kanske ja, men jag har personligen använt flera av leverantörerna på "testet" och det var många saker som jag tyckte var helt främmande för flera av leverantörerna. "Testet" skrapade för mycket på ytan. Om man bara skrapar ytan så är testet inte representativt då på vissa områden kanske bara nackdelar hittades som kanske skrämmer bort vissa, utan att veta om alla fördelarna som kanske är exakt det man letar efter.

CityCloud: Väldigt ytligt beskrivet. Känner inte alls att jag får en bra bild av vad de erbjuder bara genom att läsa testet.

johan1234: Era grafer är väl ändå inte helt representativa? Det är ganska uppenbart att man har valt bästa tänkbara scenario hos er och jämfört med de enklaste/billigaste alternativen hos era konkurrenter. Det ingen konst att få likvärdig prestanda hos CityCloud/Amazon/Glesys (resten vet jag inte då jag ej varit kund där) beroende på vad man väljer. Er artikel var än mindre representativ än vad Techworlds var (vilket inte är så konstigt iofs iom att den publiceras på er egen hemsida).
Kan bara hålla med. Dock är det så med test - de görs från en viss vinkel och jag tror det är omöjligt att få med allt. Men visst faller det många gånger fel för vissa leverantörer. Kände själv att fokus för City Cloud var för mycket om vad som inte fanns utan att peka på fördelarna. Nu har vi lanserat OpenStack så funktionalitetsdiskussionen är helt plötsligt helt irrelevant då allt finns där.

Som du säger är AWS inte bara världsledande utan har mest funktionalitet rakt av. Vi snackar 50-60 tjänster. Detta gör det dock relativt krångligt att använda - eller som du delikat säger - "konst att bemästra". Märker att vi står inför samma utmaningar då vi lanserar extremt mycket ny funktionalitet nu och även om man önskar hålla det enkelt - så blir det mer och således krångligare. För de flesta är dock den ökade funktionaliteten viktig.

När det gäller prestandan anser jag dock att du har fel. Vi jobbar med många som kommer från AWS och om det är något som är genomgående så är det att prestandan hos AWS oftast är klart sämre (IO är största skillnaden) - för att inte säga usel från och till. Det sagt är ju AWS byggt för modern drift - dvs har du ett legacysystem där allt körs på en maskin så är AWS inte för dig. En maskin kan ju närsom bara försvinna i AWS och du skall ha byggt det så att det inte påverkar. Funkar för alla som bygger på modernt sätt. Även om jag inte kan gå ut öppet med vad kunder säger om AWS (ta det rätt - AWS är grymt på massor av sätt men prestandan är inte alltid uppskattad) så säger väl op5s utal nedan en del. op5 är världsledande på övervakning som ni säkert alla vet. Testet de satta upp skulle övervaka 150000 tjänster.

"Let's start with setting up our infrastructure. To keep things simple and be able to deploy this within a really short timeframe i've used a cloud service for this test. There are many cloud-providers out there but knowing this would be an IO-intensive task and requiring lots of VMs AWS was not an option for me as i have been struggling with io-intensive tasks before in this environment so i will be using City Cloud instead (https://www.citycloud.com/). I have been working with these guys before and they are always there to help optimizing things along the way. But if you would like to set this up in AWS and compare numbers, go ahead if you feel lucky and have the time - ping me with the result."

Här är länken till deras bloggpost: https://kb.op5.com/display/~chrinils...or+environment

De har kört massor av AWS och som du ser har de sedan länge insett att behöver du köra något IO-intensivt är det en utmaning på AWS. De är inte ensamma och du lär se det själv om du kör lite tester där... Från ett rent IO-perspektiv tycker jag att Techworlds test var en mycket god fingervisning om just IO-prestanda och även om vi inte kör alla de som testades så har vi ungefär samma uppfattning i våra egna tester.

Sedan kan du få likvärdig prestanda hos alla som du säger - men du kanske behöver dubbelt så många maskiner hos AWS tex. Det är kanske ok - men prismässigt gör det väldigt stor skillnad. Det är också så att alla tjänster kan inte enkelt delas upp på tonsvis av maskiner och det kan vara en fördel att få ut mycket IO på en enda VM ibland.

Du gillade att kunna koppla på diskar. Nu kan du inte bara koppla på diska utan flytta dem mellan dina VMar - för att inte säga att med ett klick flytta dem mellan olika data centers. Vore roligt att få med dig i vår beta och få lite feedback. Du har god koll på läget ;-)
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-09, 16:10 #13
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 48
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av ol.micke Visa inlägg
Vi har nu kört med Ipeer nästan ett år och är rätt besvikna på deras upptid. Det har vid flera tillfällen legat nere flera timmar så halva eller hela dagen försvunnit. Och droppen kom med dagens problem som fortfarande inte är löst.

Då vi erbjuder en tjänst till våra kunder som är väldigt känslig för nertid dagtid är detta viktigt.

Vi växer även ordentligt så det är viktigt att kunna skala ypp enkelt. Och än så länge handlar det om svenska kunder.

Har ni några tips, eller måste vi ha 2 leverantörer och spegla allt själv?
Jag rekommenderar Digitalocean då jag själv har 4 VPS:er där med 100% upptid under 2 år.
Annars finns det:
Linode
Glesys
Citycloud
Cloudroyale
Ramnode
Lilleklump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-09, 19:06 #14
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Vilken prestanda? Skrivning/läsning från disk eller rena uträkningar (cpu)? Önskar jag kunde ge dig ett bra svar. Allt jag kan säga att det varierar och det varierar även inom samma leverantör. Två servrar inom samma leverantör kan variera kraftigt beroende på vilket datacenter det är (hostingleverantörerna har i regel flera datacenter) och plattform (om dom erbjuder flera).
För det mesta så rör det sig om PHP-applikationer där svarstiderna från filsystemet är av yttersta vikt när det inte läses från cache (även opcachade filer timestamp-kontrolleras innan de hämtas från cache). I 50% rör det sig om dåliga queries där hastigheten på sekventiella/random reads och writes för filesort spelar in och minnestillgänlighet kan vara viktig. Först därefter kommer CPU som faktor.

Detta är under förutsättningen att man håller sig på en medel-hög hobbynivå kunskapsmässigt och använder några av de allra vanligaste ramverken eller applikationerna för PHP. Det är mycket att förutsätta, men i min uppfattning är det den absolut vanligaste situationen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-10, 12:14 #15
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
För det mesta så rör det sig om PHP-applikationer där svarstiderna från filsystemet är av yttersta vikt när det inte läses från cache (även opcachade filer timestamp-kontrolleras innan de hämtas från cache). I 50% rör det sig om dåliga queries där hastigheten på sekventiella/random reads och writes för filesort spelar in och minnestillgänlighet kan vara viktig. Först därefter kommer CPU som faktor.

Detta är under förutsättningen att man håller sig på en medel-hög hobbynivå kunskapsmässigt och använder några av de allra vanligaste ramverken eller applikationerna för PHP. Det är mycket att förutsätta, men i min uppfattning är det den absolut vanligaste situationen.
Utan tvekan! I min erfaranhet är det en solklar marjoritet som har denna situationen - där filsystemet spelar en extremt viktig roll. Det blir ännu tydligare när man jobbar med större databaser.

Faktum är att i de få fallen vi inte har rekommenderat en virtuell maskin i molnet - är just fallet där man har en databas som kräver extremt IO-prestanda. I de fallen kan en fysisk maskin med riktigt vassa SSD vara lösningen.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017