Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Behöver lite hjälp med hur jag skall tänka kring SEO

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-22, 20:47 #1
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Thumbs up Behöver lite hjälp med hur jag skall tänka kring SEO

Jag har ett par nya projekt som jag funderar på att realisera, inget komersiellt utan gratistjänster som jag kommer göra för att det är kul och för att jag tror att vanliga personer kommer tycka de är användbara. :-) Det handlar om mycket enkla en-side-applikationer som man skall använda utan inloggning. Dessa två (och i förlängningen kanske fler) har direkt samröre, det är samma teknik bakom men riktar sig till delvis olika målgrupper samt har olika sökord och olika data. Vad jag behöber hjälp med är hur jag skall lägga upp det för att få bäst SEO:

Alternativ 1) Jag tänker att dessa skulle trivas bra på en webbplats under två olika kataloger, typ:

* sajten.se/sökord-ett/
* sajten.se/sökord-två/

Då får jag ju mina sökord i URL:en (för det är väl fortfarande bra?) och jag kan målinrikta tjänsternas specifika sökord istället för att samla flera sökord på en och samma sida (fortfarande bra väl?)

Alternativ 2) Ett annan lösning är att skapa två helt nya sajter:
* sökord-ett.se
* sökord-två.se

Alternativ 3) Den tredje lösningen är att samla båda i en applikation under samma domän (man får då välja typ i själva applikationen så inget som bidrar till SEO):
* halvbra-sökord.se

Vilken väg bör jag välja? Jag drar mig för alternativ 2 då jag får lite högre kostnader (just detta är ideellt som sagt). Jag föredrar alternativ 1, men har då ingen aning om vad jag skulle placera på framsidan av sajten.se - två tråkiga tomma länkar?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-25, 21:48 #2
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Om bägge applikationerna har samröre som du säger och kan vara användbara för en och samma användare så skulle jag satsa på att hitta ett bra domännamn som man kan bygga ett varumärke på.

När du har ett namn som du är nöjd med så skulle jag skriva lite information om applikationerna på domän.se och sedan länka vidare till domän.se/sökord-1 och sökord-2.

Då kan du fortsätta att bygga på med applikationer som kan tänkas vara användbara för just din specifika målgrupp på domän.se och länka dem vidare.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-26, 08:08 #3
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Inte riktigt samma men jag satt och tänkte på hur jag skulle presentera poster förut, då jag vela knyta det lite till domänen men lite baktanke.

Körde då att url och titel nästan är samma, bara landet som inte skrivs ut och att de läggs i olika ordning.
URL: Fist visist .to/%Land%/%Stad%/%Sak%/
Titel: First visist to "%Sak%" i "%Stad%"
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-28, 09:16 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Tack för er input! Jag kör nog på en domän med olika "kataloger". Vet inte riktigt vad jag skall placera på "framsidan" men det får väl växa fram - tanken är ju ändå att besökarna skall komma direkt till undersidorna via sökmotorer.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017