FAQ |
Kalender |
2015-03-04, 10:54 | #1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inom e-handeln kan användare ange ett personnummer och få ut fullständiga adressuppgifter, vilket är ett effektivt sätt i kassaflödet.
Vissa e-handlare (bl a CDON och Bokus) döljer vissa tecken för att inte visa hela adressen T ex J****** F****** G******** 22 ** 321 S******* På detta sätt går det att urskilja adressen för den som vet om den, men svårt för annan person att gissa. CDON visar dessutom de sista tecknena i gatuadressen men i övrigt gör de på samma sätt. Någon här som gjort något liknande eller vet om det finns ett Best Practice, eller om det bara är att köra som Bokus/CDON gör? För- eller nackdelar? |
||
Svara med citat |
2015-03-04, 11:11 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Aldrig föstått mig på detta?
Varför dölja det för användaren? Ifall någon skulle speja över axeln? Skickas det krypterat så förstår jag inte meningen. |
||
Svara med citat |
2015-03-04, 11:15 | #3 | ||
|
|||
|
Precis, försvåra för någon att få tag på användarens uppgifter som jag förstår det.
Ehandlaren får fullständiga uppgifter, men obfuscerar informationen i formuläret. Läs samrådsyttrande från Datainspektionen gällande Exponering av adressuppgifter vid handel på Internet Senast redigerad av allstars den 2015-03-04 klockan 11:20 |
||
Svara med citat |
2015-03-04, 15:14 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2015-03-04, 16:32 | #5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2015-03-04, 17:50 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
CDON mfl har haft problem med att man använt deras beställningsformulär för att bygga en egen databas.
Tex: Mata in random personnummer och hämta ut namn & adress. Detta framgick för några år sedan när DI skällde lite på Klarna för deras API inte var tillräckligt begränsat. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|