FAQ |
Kalender |
2015-06-10, 10:39 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Är själv orienterad i microsoftvärlden så har inte stor koll på LAMP och vad som gäller där. Har en kund som valt att mycket av sin backend ska läggas i LAMP pga licenskostnader. Han vill bygga upp nån form av molntjänster. Det kommer inte vara jättemycket web-GUI utan mer fokus på web-apier och services. Skulle ni valt att göra det i php då? Är det inte python, javaservlets eller typ nodejs etc som gäller numera? Kunden som tagit detta beslutet är egentligen säljare med viss it-kompetens. Vill gärna hjälpa han att ta rätt beslut |
|||
Svara med citat |
2015-06-10, 12:50 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är inget fel i att köra LAMP-stacken (inkl. PHP) - en bra utvecklare kan åstadkomma mästerverk även om syntaxen kunde varit bättre :-)
Men om kunden vill använda sig av LAMP-stacken och du är en MS-utvecklare, har kunden inte valt fel leverantör då? |
|||
Svara med citat |
2015-06-10, 12:58 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2015-06-10, 20:01 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sett till vad din tid som utvecklare kostar borde det ju vara billigare för kunden om du får köra på det som du kan bäst istället för att du lär dig on the go.
Själv har jag erfarenhet av att vara utvecklare och systemansvarig för projekt som hostas på Windows såväl som på Linux men eftersom jag är mycket effektivare i Windows brukar jag förespråka det. |
|||
Svara med citat |
2015-06-10, 23:35 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja alltså kunden ämnar att bygga sitt moln i LAMP och kommer anställa antingen egen personal eller ta in någon konsult som kan teknikvalet, men än har vi inte sett någon sådan på plats .
Självklart förespråkar jag Microsoft, det är dessutom den teknik som både kunden och jag kan bäst. Men han har räknat på vad det ska kosta i licenskostnader för honom att köra på Microsoft och kommit fram till att han sparar några hundra k per år att byta teknik. Vi kommer istället bygga appar och klientdelar i Microsoftmiljö istället åt kunden. |
|||
Svara med citat |
2015-06-13, 14:37 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Eventuellt kan det finnas anledning att kika på mono som gör det möjligt att köra vissa delar av dotNet under Linux utan problem. Jag har en konsolapplikation som snurrar på en Raspberry Pi med raspbian. Den har varit igång sedan innan årsskiftet utan problem.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2015-06-15, 20:35 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, precis. Mono finns ju så man kan komma undan helt utan licenskostnader om man väljer databas m.m. med omsorg. Med det sagt har jag ingen aning om hur bra eller kompletta de alternativa EF-implementationerna är.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|