Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


svenskt bankkort för företag utan uttagsavgifter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-27, 11:29 #1
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Standard svenskt bankkort för företag utan uttagsavgifter?

Finns det något svenskt bankkort för företag utan uttagsavgifter utomlands?

Jag reser mycket med mitt företag både utanför EU och inom EU och det nuvarande avgifterna på 35 kronor för varje uttag är fullständigt orimliga för mig. Det går inte att ta ut för stora summor varje gång jag besöker ett land och jag förlorar oerhört mycket pengar på denna avgift plus växlingsavgiften. På ett år handlar det om 4000-5000 kronor i endast uttagsavgifter.

Är det någon som reser mycket med sitt företag och har något bra bankkort att rekommendera?


Eller finns det något annat sätt man kan göra på? Är det möjligt att ta ut pengar från företaget med ett privatkort, typ Norwegians bankkort som har noll i uttagsavgifter?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 12:56 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
35:- per uttag är ju gratis, dom kort jag har som inte har en % sats har alltid oftast minst 2.5-3.5EUR i fast avgift. Dock bra kort som tillåter i princip obegränsad limit, dock i Malta brukar limit i ATM vara 960EUR per uttag men kan göra i princip obegränsad antal uttag.

3.5EUR på 960EUR blir rätt ok % i accepterad kostnad.

Ditt största problem låter som FX/Spread från SEK till EUR eller vad det nu är, så bästa är du fixar ett utländsk kort i EUR kanske för spara lite.

Dock 4-5kSEK på ett år är dock inte så hemskt.

Men om du behöver så många uttag så förstår jag inte varför du inte tar ut en större summa kontanter från bank en gång per år så du klarar dig ett tag. Du behöver ju inte resa med hela sedelbunten.

Men ja du kan göra privatutlägg med eget kort sedan låta företaget betala det, inga problem.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 13:32 #3
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Hade jag gjort detta som privatperson hade uttagen kostat mig 0 kronor + växlingsavgiften. Som företagare kostar det mig flera tusen kronor + växlingsavgiften.

Kan inte ta ut en stor summa eftersom det inte bara är en valuta jag behöver och ska jag växla på plats förlorar man mer pengar. Varje land har ju sin egen valuta och det är inte säkert att resa runt med stora belopp och jag åker sällan hem mellan resorna.


Då kanske det är bättre att köra större belopp via företagskortet och betala små utgifter med privata pengar. Kommer detta att bli krångligt med bokföringen eller blir det ingen större skillnad så länge man skriver upp allt?


Kan man på något sätt lägga ihop alla privata utgifter som en bokföringsnotering och ifall någon undrar så har man underlag för varje enskild betalning?

Eller måste man sätta upp varje enskild betalning i bokföringen om man betalar privat?

T.ex en dag betalar jag 10 saker med mitt privata kort för företaget, måste jag då skriva upp dessa 10 saker var för sig eller går det att klumpa ihop dem till en summa?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 13:48 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast hur många valutor kan du behöva normalt som handlar om större summa ens? Jag använder normalt EUR,AED,USD,JPY och inte svårt hålla valutareserv i en bunt sedlar i dom större valutor.

Jag kör ofta lokala bankkonton i en hög valutor, och lokalt kort. Men krävs volym för ska bli en besparing för dig.

För tycker 4-5k per år låter ändå billig extra kostnad, för 4-5k är vad typ överföringskostnader lätt kan hamna på per månad.

Oavsett om du betalar med kort privat eller företag ska du ju ändå bokföra varje kvitto, men många fuskar och bokför en större summa. För inte ekonomiskt bokföra kvitton på hundralappar. Så om du vill göra saker lätt bokför totala summan som "resegruppkonto" och spara kvitton i en hög.

Hotell och flyg brukar ju vara större post så dom bör du bokföra separat.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 15:27 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Jag bytte till ICA-Banken privat som varken har växlingsavgift eller de förbannade 35 kronorna när man tar ut i automat. Jag vet inte om de har företagskort men du kan ju kolla.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 15:57 #6
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Ja alltså man kan ju köra de stora valutorna och växla, men till exempel Indien, Sri Lanka, Burma, Kina, Taiwan, Vietnam, Indonesien, Filippinerna, Thailand, Laos osv.. Använder alla olika valutor. Men jag antar att man får planera isåfall på ett ungefär hur mycket man behöver.

Kommer inte överföra mellan olika bankkonton, kommer bara ta ut pengar för att köpa tjänster osv när jag reser. Hotell och flyg kan man ju betala online, så där är det ju lugnt.

Är det lagligt att klumpa ihop summor på ett "resegruppkonto"? Och sedan spara alla kvitton. Det är ju som du säger inte särskilt ekonomiskt att bokföra flera kvitton på små summor hela tiden. Men jag vill heller inte åka på något straff eller att det blir fel i bokföringen. Så det hade ju varit perfekt ifall man kunde klumpa ihop summan.


Till KristianE - Har tittat på Ica Banken och dem vänder sig bara till privatpersoner tyvärr, använder själv deras kort privat. Deras lösning eller Norwegiankortet för privatpersoner är ju klockrent.. Tycker därför det är så konstigt att det inte finns något liknande för företag.

Men om man kan använda sitt privata kort och betala för små utgifter, så funkar ju det.
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 19:26 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag räknar alltid med en förlust på 2-6% använda kontanter i annan valuta. Vid volym kan man komma under 1%.

Marknadsföring syfte, ICA banken eller dom små banker vill locka över kunder. Och det gör dom erbjuda låga kostnader. Fast bank vet ändå det är låginkomsttagare som väljer dom i första hand och dom reser inte mycket. Möjligtvis någon kort resa någon vecka per år i något annat EU land.

Så dom tar kostnaden för utlandet som marknadsföring kostnad typ, och fåtal som använder kort så ofta utomlands utanför EU.

Även om finns några stor resare tjänar dom ändå på stora massan, men erbjuda samma till företag hade varit dåligt affär för dom.

ICA marknad är typ dom ska använda sina kort i sina butiker för spara pengar den väg.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 22:02 #8
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Finns det något svenskt bankkort för företag utan uttagsavgifter utomlands?
Här är en intressant post, inte exakt vad du sökte, men fortfarande intressant.

https://medium.com/nomad-gate/the-wo...s-3257e6839cff

Number26 ser väldigt intressant ut IMO.
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 22:10 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av b_andersson Visa inlägg
Här är en intressant post, inte exakt vad du sökte, men fortfarande intressant.

https://medium.com/nomad-gate/the-wo...s-3257e6839cff

Number26 ser väldigt intressant ut IMO.
Number26 finns endast i Tyskland ännu, om dom inte ändrat senaste månader. Eller ja om man fixar en adress i Tyskland gick det öppna konto men.

Annars finns Wirecard Bank trio prepaid, Number26 använder Wirecard som partner för sin service. Men ändå 1.5% FX på deras i icke EUR valuta.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-27, 22:12 #10
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Number26 finns endast i Tyskland ännu, om dom inte ändrat senaste månader. Eller ja om man fixar en adress i Tyskland gick det öppna konto men.
Helt korrekt, men finns flera tjänster som erbjuder adress i Tyskland (t.ex mailboxde.com ) om man inte känner ngn på plats som man kan ha som c/o.

Verkar vara en smidig och bra lösning annars.
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017