Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Räkna ut köpeskilling för sajt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-11, 19:32 #1
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
Standard Räkna ut köpeskilling för sajt

Hej,
Vad har ni att säga generellt om detta.
Har sökt info men inte hittat något bra.

Det jag är ute efter är något generellt om det finns, alt om någon har någon enklare statistik eller liknande.
Och jag tänker inte på stora sajter som att köpa ex blocket eller större. Ej heller små sajter under 100k årsom. Säg sajter med omsättning runt miljonen per år.

Skulle vara mycket tacksam för alla era synpunkter här, tack!

Kan börja med att jag sökt fram att det verkar vanligt med köpeskillingar från 1 till 3 gånger senaste årsomsättningen, hur stämmer det in?
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-11, 19:57 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Som sagt så är årsomsättningen inte så intressant, däremot är vinsten efter att alla kostnader är bortdragna (inkl hyra och löner samt lönebikostnader).

Det är även mycket intressant att veta "risken" för ett objekt.

När man ser det ur en investerares perspektiv så kan man räkna som om investeraren inte är involverad i det praktiska arbetet, utan anställer personal, eller anlitar konsulter för hela verksamheten. Då får man lättare fram en realistisk kostnadsbild. annars är det lätt att missa många kostnader.
Vinstmultiplar på ganska säkra investeringar som börsbolag, kan normalt variera från 4-40 med ett medianvärde runt 15, men betydligt större variationer än så förekommer ganska ofta.

Men för en lite verkamhet som bara omsätter en miljon kr så är det betydligt större risker, det är färre personer i personalen vilket ökar riskerna betydligt.

Jag skulle snarare se det som så att i småbolag som ägaren/arbetstagaren kommer lämna efter köpet måste man fokusera på det strukturkapital som finns (redan pengar, fastigheter, börsaktier, aktiefonder m.m.).

I ett mindre privat bolag så kanske du kan räkna med vinstmultiplar om 2-4, men det är egentligen inte relevant att ha så generella multiplar på så riskfyllda projekt. Det måste till rejäla rabatter när man tar hänsyn till riskerna.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-09-11 klockan 20:01
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017