FAQ |
Kalender |
2015-11-20, 19:16 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min svåger driver en webshop, säg att den heter exempel.se
Han har ett registrerat företag under ett helt annat namn. Nu har ett företag kontaktat honom som ägde samma domän för några år sen. Detta företag har samma företagsnamn som själva domänen, Exempel HB. Detta företag har varit vilande några år men ska nu starta upp igen, och dom anser sig då ha lagligt rätt till domännamnet. Så min fråga är då, har dom rätt till domänen? |
||
Svara med citat |
2015-11-21, 08:08 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Här är länk till IIS regler:
https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/for-se-domaner/ Tre rekvisit prövas Det som prövas i ett ATF-ärende är följande tre rekvisit (omständigheter): * Sökanden måste ha en rättighet (till exempel varumärke eller firma) med giltighet i Sverige. * Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet * Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. |
|||
Svara med citat |
2015-11-21, 11:29 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inte expert på området men här är mina tankar...
Dom har ägt den men sen aktivt låtit bli att förlänga. Dom har med andra ord (enligt min mening) avsagt sig rätten till den. Dom har HB? Det innebär inte aromatiskt att man har registrerat namnet som varumärke? Jag kan ha fel givetvis. Med mindre är domänen inte är ett genetiskt namn så hade jag inte lämnat den frivilligt ifrån mig |
||
Svara med citat |
2015-11-21, 14:28 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kollade närmare på det nu och det är en ekonomisk förening, men hade tydligen drivit något verksamhet inom samma område som min svåger.
Men har bett min svåger att ha lite is i magen och inte bara lämna bort den, vill dom kämpa för den så får dom väl gå till ATF isåfall. Som du säger så har dom ju aktivt valt att inte förlänga domänen på flera år så tycker ju dom får skylla sig själva. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|