FAQ |
Kalender |
2015-11-26, 18:24 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Har hittat en hel del sidor som säljer färdiga företag, men dem jag kontaktat säger att man måste ansöka om f-skatten vilket tar tid. Jag vill snarast köpa ett företag med f-skatten och momsregistreringen klart, behöver ett "VAT nummer", några tips på vart jag kan köpa det? Kan vara allt ifrån enskildfirma till lagerbolag, men inget dyrt som aktiebolag. Anledningen till att jag vill köpa företag med färdig f-skatt är för att jag inte orkar skriva detaljerad affärsplan och vänta på att få f-skatt och momsregistrering i flera veckor, behöver det snarast. Tack Senast redigerad av Lindalicious den 2015-11-26 klockan 18:31 |
||
Svara med citat |
2015-11-26, 18:47 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man kan inte köpa någons EF, enda lösningen hade varit om du döda personen och tog över hans identitet isåfall. Enda en EF kan sälja är inkråm.
Enda lösning du har är köpa ett aktivt AB, då genom köpa alla aktier och ta över plats i styrelse/VD. Hade funkat med aktivt HB med om du tar över som bolagsman men skulle undvika den lösning med för finns stora personliga risker. |
||
Svara med citat |
2015-11-27, 15:13 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du behöver inte skriva en detaljerad affärsplan för att starta ett bolag?
Jag antar att du behöver skicka en faktura omgående eftersom du måste ha moms o f-skatt färdigt blixtsnabbt? Kanske ett faktureringsbolag typ frilansfinans är bättre då? |
|||
Svara med citat |
2015-11-27, 16:00 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kostnaden att köpa ett lagerbolag ligger på runt 10 000:-, alternativt registrerar du och sköter allt själv via verksamt.se. Kostnaden för lagerbolaget hamnar i aktiebolaget. Aktiekapitalet är ingen kostnad. |
||
Svara med citat |
2015-11-27, 17:19 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det har med moms att göra, och om jag inte förstått fel så får jag momsnummer när jag ansökt om f-skatt? Läste på en hemsida att det inte är ett krav med f-skatt, är lite förvirrad. Senast redigerad av Lindalicious den 2015-11-27 klockan 17:21 |
||
Svara med citat |
2015-11-27, 17:21 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2015-11-28, 09:43 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Aktiekapital är en överföring av likvida medel från ditt eget konto till företagets konto. Du kan sen använda dem i verksamheten.
Det är alltså ingen kostnad utan en tillgång. |
||
Svara med citat |
2015-11-28, 10:34 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ansökan om F-skatt och moms gör du genom Skatteverket och tar några veckor. Du ska bara fylla i två blanketter och jag antar att man gör det online idag med Bank-ID.
|
||
Svara med citat |
2016-02-22, 15:34 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är en kostnad när man inte har 50000. Det kan också vara så att man inte vill använda 50000 i verksamheten även om man har det privat.
|
||
Svara med citat |
2016-02-22, 17:39 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är fortfarande inte en kostnad. Om man inte har 50 000 kronor till aktiekapitalet så kan man lösa det med apportegendom som är till nytta för företagets verksamhet, men det blir krångligare då en auktoriserad revisor måste utfärda ett intyg om värdet på apportegendomen.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|