FAQ |
Kalender |
2016-02-04, 22:24 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Stötte på en hantverkare som drev en ekonomisk förening, gick bra för verksamheter såg man klart och tydligt
Blev lite intresserad, vad finns det för begränsningar och också fördelar med en sådan, om man nu skulle driva sina websajter i en sådan? (visst man måste plocka in 2 pers till, men bortsett från det.) |
||
Svara med citat |
2016-02-07, 13:17 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
*följer tråden*
|
||
Svara med citat |
2016-02-09, 05:16 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
ingen med kunskap om denna ftgsform?
|
||
Svara med citat |
2016-02-10, 00:14 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En ekonomisk förening kan i många fall likställas med aktiebolag, men en del saker är annorlunda. Det behövs tre personer för att kunna bilda föreningen, kapitalinsatsen skall vara minst 1 kr per medlem, och styrelsen skall av minst tre ledamöter.
"Är ni flera personer som vill starta en verksamhet tillsammans? Då kan ekonomisk förening vara något för er." (citat från Bolagsverket) http://www.bolagsverket.se/fo/foreningsformer/ekonomisk |
||
Svara med citat |
2016-02-13, 13:37 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle valt ett AB alla dagar i veckan. Det handlar om seriositet. En ekonomisk förening låter som ett fotbollslag eller en vägförening - inte ett seriöst, vinstdrivande bolag.
|
||
Svara med citat |
2016-02-13, 14:35 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
En fördel med ekonomisk förening är att du inte behöver gå in med aktiekapitalet, en nackdel är att jag antar man blir personligt ansvarig för eventuella skulder i en förening. Det går inte heller att fördela ägandet i en ekonomisk förening som man kan i ett aktiebolag.
Sen som KristianE säger, det bedöms inte lika seriöst med ekonomisk förening. |
||
Svara med citat |
2016-02-13, 16:18 | #7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Verkar krångligt. Plocka in 2 pers till som bara sitter på sina poster kräver nog att du skriver avtal om vilken ersättning de har rätt till. Dessutom läste jag lite snabbt om att man måste anlita auktoriserad revisor. Efter några år har du bränt lika mycket pengar som motsvarar 50 000 kr i aktiekapital, men skillnaden är att aktiekapitalet inte går upp i rök. Jag skulle kört på AB eller EF.
|
|||
Svara med citat |
2016-02-14, 17:51 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Viktiga punkter:
Citat:
En ekonomisk förening passar exempelvis till en bostadsrättsförening och dylika kooperativa verksamheter där man arbetar gemensamt för medlemmarnas räkning.
Svara |
|
|