FAQ |
Kalender |
2016-02-18, 18:11 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag fick nedanstående meddelande via IIS Customer Service och vet inte riktigt vad jag ska inta för ställning. Domänerna har inget direkt värde för mig och jag har ingen nytta för dem. Jag hade gärna överlåtit domänerna utan kostnad till företaget, men upplever meddelandet som lite hotfullt och därför är jag inte sugen på att vara trevlig tillbaka. De hotar med "vidare åtgärder", vad kan detta vara för åtgärder? Jag uppfattar det som att företaget vill att jag överlåter domänerna innan de går till marknaden och någon annan hinner snappa upp dem. Om de hade erbjudit mig en glass mot att jag överlåtit domänerna, så hade jag ätit glassen med nöje. Men ICKE! Vad kan hända? Vad bör jag göra? Tacksam för hjälp! Citat:
|
||
Svara med citat |
2016-02-18, 18:27 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Säg upp domänen, så får de själva registrera den när den blir ledig?
Svårt att veta om du får behålla domänen, det beror ju på vad sidan innehåller, hur länge du haft den osv. Så är den inte utav värde för dig är det väl bara säga upp den. |
||
Svara med citat |
2016-02-18, 18:36 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Själv hade jag direkt förnyat domänerna i tio år framåt.
Är en finsk webbyrå något att bli rädd för? Kollat om namnet är registrerat som varumärke? Senast redigerad av Piraten den 2016-02-18 klockan 18:40 |
||
Svara med citat |
2016-02-18, 18:37 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så länge du inte använder domänerna på ett sätt som skadar eller snyltar på företagets varumärke bör du klara dig från att betala skadestånd eller liknande. Däremot finns det alltid en risk att bli av med domänerna i en ATF ( https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/for-se-domaner/ ) eftersom den processen ofta resulterar i godtyckliga utfall.
Men du kan ju begära ett par (advokat)timmar i ersättning för besväret om du ska överlåta domänerna, sammanlagt ca 4 tkr, om du vill knäppa dem lite på näsan. Blir ändå billigare och mycket säkrare för motparten än att köra ATF. |
||
Svara med citat |
2016-02-18, 18:58 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2016-02-18, 19:11 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2016-02-18, 22:07 | #7 | |||
|
||||
Administratör
|
Blir lättare att ge dig råd om du berättar vilken domän det handlar om. PM'a om du inte vill skriva i tråden. Är domännamnet uppkopplat och har DNS. Är det länkar på sidan osv?
Är det gambitgroup som är mellanhand här?
2016-02-18, 22:11 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag köper gärna domänerna av dig.
Kontakta mig via PM. |
||
Svara med citat |
2016-03-01, 16:00 | #9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag tänkte bara fråga hur det har gått i detta ärendet, någon lösning?
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|