FAQ |
Kalender |
2016-01-19, 23:09 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
det jag undrar över är, vem som bär ansvaret i detta. Jag (företag) skickar ut en produkt som ett brev (dvs utan kolli-ID). Efter att jag har skickat den så kontaktar kunden mig ca 10 dagar efteråt och nämner att han råkade skriva in fel adress och vill att jag skickar om produkten till rätt adress. Kunden påstår att det är mitt (företag) fel, eftersom jag inte skickade med spårbarhet. Har kunden rätt? |
||
Svara med citat |
2016-01-20, 00:42 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning.
För att det ska anses som överlämnat och ansvaret ska övergå måste köparen tagit hand om varan, prejudikat visar att detta är uppfyllt om det t.ex. är lämnat i köparens brevlåda. Nu har det ju inte lämnats i köparens brevlåda men dock i den av köparen angivna brevlådan (kanske). Rent korrekt bör brevet komma i retur till dig då adressen är felaktig, varav du sen kan skicka det rätt. Kommer brevet inte i retur är det svårt att veta vad som egentligen gäller (förutsatt att brevet har lagts i brevlådan på angiven adress), tror inte detta är prövat. Men allt detta är ju ändå endast en tankelek, för även här ligger det på ditt ansvar att bevisa det blev levererat i brevlådan =) |
||
Svara med citat |
2016-03-18, 16:15 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
"I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning."
men det låter ju märkligt att jag har ansvaret om kunden har har angivit fel adress. Detta innebär ju att kunden kan beställa saker för flera tusen till "felaktiga" adresser och då ska jag så för kostnader? Citat:
|
||
Svara med citat |
2016-03-18, 16:40 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
OffT: Lägg dina citat ovanför din text. De finns ingen här på forumet som läser nedifrån och upp. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|