Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vem bär ansvaret?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-01-19, 23:09 #1
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2011
Mycket flitig postare

Question Vem bär ansvaret?

Hej,
det jag undrar över är, vem som bär ansvaret i detta.

Jag (företag) skickar ut en produkt som ett brev (dvs utan kolli-ID).
Efter att jag har skickat den så kontaktar kunden mig ca 10 dagar efteråt och nämner att han råkade skriva in fel adress och vill att jag skickar om produkten till rätt adress.

Kunden påstår att det är mitt (företag) fel, eftersom jag inte skickade med spårbarhet.

Har kunden rätt?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-20, 00:42 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning.
För att det ska anses som överlämnat och ansvaret ska övergå måste köparen tagit hand om varan, prejudikat visar att detta är uppfyllt om det t.ex. är lämnat i köparens brevlåda.

Nu har det ju inte lämnats i köparens brevlåda men dock i den av köparen angivna brevlådan (kanske). Rent korrekt bör brevet komma i retur till dig då adressen är felaktig, varav du sen kan skicka det rätt.
Kommer brevet inte i retur är det svårt att veta vad som egentligen gäller (förutsatt att brevet har lagts i brevlådan på angiven adress), tror inte detta är prövat. Men allt detta är ju ändå endast en tankelek, för även här ligger det på ditt ansvar att bevisa det blev levererat i brevlådan =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-03-18, 16:15 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

"I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning."

men det låter ju märkligt att jag har ansvaret om kunden har har angivit fel adress. Detta innebär ju att kunden kan beställa saker för flera tusen till "felaktiga" adresser och då ska jag så för kostnader?

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning.
För att det ska anses som överlämnat och ansvaret ska övergå måste köparen tagit hand om varan, prejudikat visar att detta är uppfyllt om det t.ex. är lämnat i köparens brevlåda.

Nu har det ju inte lämnats i köparens brevlåda men dock i den av köparen angivna brevlådan (kanske). Rent korrekt bör brevet komma i retur till dig då adressen är felaktig, varav du sen kan skicka det rätt.
Kommer brevet inte i retur är det svårt att veta vad som egentligen gäller (förutsatt att brevet har lagts i brevlådan på angiven adress), tror inte detta är prövat. Men allt detta är ju ändå endast en tankelek, för även här ligger det på ditt ansvar att bevisa det blev levererat i brevlådan =)
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-03-18, 16:40 #4
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
"I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning."

men det låter ju märkligt att jag har ansvaret om kunden har har angivit fel adress. Detta innebär ju att kunden kan beställa saker för flera tusen till "felaktiga" adresser och då ska jag så för kostnader?
Huruvida den regeln stämmer eller ej kan ja inte svara på, men om den gör de så är de upp till dig som säljare att verifiera att kunden är bosatt på beställningsadressen.

OffT: Lägg dina citat ovanför din text. De finns ingen här på forumet som läser nedifrån och upp.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017