FAQ |
Kalender |
2016-08-23, 23:34 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag experimenterar med att få en sida så lättläst som möjligt (mycket text).
Det känns bra med: font-family: "verdana"; font-size: 12px; line-height: 20px; (svart text mot grå bakgrund (#cccccc)) Men innan jag klubbar detta så undrar jag ifall nån har ett bättre förslag. |
||
Svara med citat |
2016-08-24, 00:06 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kör Lora med font 18px och line-height 32px. Är väldigt behagligt enligt mig.
Bild: https://i.gyazo.com/e39b78f1ba32bdad...f0ddacfeb4.png |
|||
Svara med citat |
2016-08-24, 11:15 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skulle vilja säga att det beror på hur resten av sidan är utformad och vilket intryck du vill ge användaren.
Finns massor av kombinationer som är lättlästa men sedan inte matchar helheten. T.ex. på en sida jag har så kör vi med Kod:
color: #444; // (nästan svart) background: #FDFDFD; // (väldigt ljusgrå) font-family: Arial, sans-serif; line-height: 1.42857; font-size: 14px; Man får prova sig fram lite vad kunderna känner och har för intryck. Anpassar mig väldigt ofta efter vad de vill ha i stället för vad jag själv tycker. Självklart kan man inte ta emot helt obskyra förslag och lägga till eller ändra saker som inte tillför helheten någonting. Men med andra ord är det bra att någon annan tar en titt på det hela som inte har vart med under utvecklingen eller någon särskilt nära relation till just dig. ----------------------- En annan sak jag vill poängtera är att man ska helst inte blanda allt för mycket fonter på en sida; så vill du ha en unik font som "inte alla andra" använder (av en anledning kan tilläggas) så är risken att du blandar för många olika på sidan / det passar inte in på andra ställen. Så det är vad jag vill att du tar med dig |
||
Svara med citat |
2016-08-24, 12:17 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
font-size: 12px; |
||
Svara med citat |
2016-08-24, 13:27 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för förslag. Ska experimentera med era parametrar så får vi se...
Citat:
Men det var när jag arbetade inom detta i slutet av 90-talet så mycket har väl hänt sen dess. |
||
Svara med citat |
2016-08-24, 16:20 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |