Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värde på LL.NU

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-06, 23:48 #21
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Internet Sweden
De som kanske borde ta åt reagerar inte. Typiskt!

Blev förvånad att du tog åt dig. Hade inte ens en tanke på att det skrev skulle kunna uppafatats på ett sått så att du skulle ta åt dig.

Det du skrivit tidigare visar att du har ganska bra insyn i hur NU Domain fungerar.
Det retar även mig att NU Domain har olika avtalsformer.Deras standard Certified Registrar avtal innebär att man betalar årsavgift om 1500 usd och sen får 25% rabatt på registrering och förnyelser. Jag har också varit i kontakt mer Per D för att försöka få tillständ ett bättre avtal. Till och med deras avtal är ju hemliga, i vart för mig.

Jag har erbjudits några procent mer i rabatt mot at jag garanterade en viss omsättning
och just nu är det hugget som stucket vilket jag skulle välja. Men ner till Loopias priser finns inte en dchans att komma. Får väl vända mig dit i stället som en lösning så blir ju vinsten för NU Domain mindre.

Men jag vidhåller fortfarande att NU Domain är den mest smidiga registraren alla kategorier.

Jag har läst på om claesm på länkarna här. Vi har då hört en part, men mycket verkar ju skumt, bl a att Claes fortfarande står som både teknikt kontakt och som billing contact.
Dessutom finns dnser angivna som verkar finnas i vart fall i Sverige.


Jämför med .SE, vilket kanske faller lite utanför denna tråd.
.SE slår sig för bröstet med hur duktiga de är, bl a först i världen med DNSsec.
En fruktansvärd självgodhet.

1. Man kan inte förlänga en domän mer än ett år i taget.
2. Man kan inte göra onlinebetalning för en domän
3. Dnsuppdateringar var annan timme (en .com-domän går på ca 2 min)
Här är NU Domain ännu sämre - en gång per dygn med viss förskjutning
4. Om man glömt betala en domän och den deaktiverats så är det en
besvärlig process att få igång den igen (en .com-adress tar även här ca 2 min)
5. Ägarbyte kräver pappersexercis plus ombudskontakt.
6. Behandling ombuden med uppsägning av avtalet för att få in nya anslutningsavgifter
7. Deras ständiga uppdateringar av deras system, där vissa tjänster inte fungerar

Jag tror säkert att ni som har insyn i detta kan fylla på listan


fondberg.com
Jag skrev att det naturliga valet för svenska företag nog är .se-domän men att man bör gardera med .com och eventuellt .net och nu lägger jag till även .info (populär i Tyskland). Jag har hört att Fondberg avböjde domänen fondberg.com, men att de senare upptäckte att dett nog var ett misstag, men då visade det sig att den var för dyr för att köpa tillbaka.
(Obekräftade uppgifter)
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 00:36 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Blev förvånad att du tog åt dig. Hade inte ens en tanke på att det skrev skulle kunna uppafatats på ett sått så att du skulle ta åt dig.
Tja jag tänkte att eftersom jag öppet kritiserar Nunames så..

Citat:
Men ner till Loopias priser finns inte en dchans att komma. Får väl vända mig dit i stället som en lösning så blir ju vinsten för NU Domain mindre.
Kliv på som subreseller åt dom men håll kvar rimliga avanser, så vinner du och Nunames förlorar (surt bara att du redan är auktoriserad).

Citat:
Men jag vidhåller fortfarande att NU Domain är den mest smidiga registraren alla kategorier.
Där skiljer sig våra erfarenheter..

Citat:
Jag har läst på om claesm på länkarna här. Vi har då hört en part, men mycket verkar ju skumt, bl a att Claes fortfarande står som både teknikt kontakt och som billing contact.
Dessutom finns dnser angivna som verkar finnas i vart fall i Sverige.
Nej det är inte märkligt faktiskt - jag vet ett stort antal .nu-domäner som är låsta "as is" även om det handlar om "revoked" så låser dom domänerna utan att uppdatera data.
Citat:
Jämför med .SE, vilket kanske faller lite utanför denna tråd.
.SE slår sig för bröstet med hur duktiga de är, bl a först i världen med DNSsec.
En fruktansvärd självgodhet.
Visst men det är ju faktiskt så..

1. Man kan inte förlänga en domän mer än ett år i taget.
- hmm jo det finns registranter som förlängt .se-domäner mer än ett år.
2. Man kan inte göra onlinebetalning för en domän
- Syftar du på nyreg, så erbjuds inte det ännu nej, men förnyelser av .se-domäner kan du göra sedan igår inifrån domänhanteraren.
3. Dnsuppdateringar var annan timme (en .com-domän går på ca 2 min)
Här är NU Domain ännu sämre - en gång per dygn med viss förskjutning
- För .com har jag för mig att du bör räkna med 15-30 minuter och min erfarenhet av .nu är att detta görs flera gånger per dygn.
4. Om man glömt betala en domän och den deaktiverats så är det en
besvärlig process att få igång den igen (en .com-adress tar även här ca 2 min)
- Det där beror helt och hållet vilket ombud du registrerat domänen genom och vilka rutiner de har. Jag tycker att det kan vara bökigt oavsett com, se eller nu
5. Ägarbyte kräver pappersexercis plus ombudskontakt.
- gäller ju samma för se och nu - fler papper hos nu och en mycket större peng dock.
6. Behandling ombuden med uppsägning av avtalet för att få in nya anslutningsavgifter
- Nja det var väl en engångsföreteelse eftersom hela avtalsvillkoren skrevs om eller får väl redan ta tillbaka det - det kommer ju behöva göras igen iom att den nya modellen tas i bruk kan jag gissa...faller väl procentuellt av lika många ombud då som sist skulle jag tro (50%)
7. Deras ständiga uppdateringar av deras system, där vissa tjänster inte fungerar
- Det köper jag delvis - Jag anser att det är bra att de strävar efter förbättringar, men jag har sämre tolerans med att de går live med otestade produkter men jag brukar ganska flitigt ligga på dem om det när det sker.

Citat:
fondberg.com
Jag skrev att det naturliga valet för svenska företag nog är .se-domän men att man bör gardera med .com och eventuellt .net och nu lägger jag till även .info (populär i Tyskland). Jag har hört att Fondberg avböjde domänen fondberg.com, men att de senare upptäckte att dett nog var ett misstag, men då visade det sig att den var för dyr för att köpa tillbaka.
(Obekräftade uppgifter)
Dumsnåla misstag! En affärsdrivande verksamhet som inte registrerar sitt domännamn under viktiga TLDer får ofta sur eftersmak..

Däremot vad jag då ser är att .SE snarare närmar sig Nunames sämre smak att vara direktsäljande och därmed mer eller mindre kör över ombudskåren. .SE kanske inför selektivt marknadsstöd till de tre största ombuden framöver också - inte mycket som förvånar mig längre..

Blev lite deppig förresten...skickade en julklapp till Danny Aerts på IIS, men han verkar inte ha öppnat den :unsure:
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 00:46 #23
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Mar 6 2008, 15:32
Men varför är inte det ett bra exempel? - Jag skrev det för att det tar ju död på ditt tidigare antagande i tråden eftersom .se-adressen är oregistrerad..
Därför att de inte kör .se för att de helt enkelt inte är så progressiva i sin verksamhet. De sätter inte speciellt stor vikt på den utveckligen. Sidan är ingen stor kundmagnet direkt.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 00:48 #24
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Men varför är inte det ett bra exempel? - Jag skrev det för att det tar ju död på ditt tidigare antagande i tråden eftersom .se-adressen är oregistrerad..
Därför att de inte kör .se för att de helt enkelt inte är så progressiva i sin verksamhet. De sätter inte speciellt stor vikt på den utveckligen. Sidan är ingen stor kundmagnet direkt.
Jag hittade dit :angry:
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 07:14 #25
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Ska bara lägga till att jag betalade avgiften på 500 Euro innan förfallodag för den aktuella tvåbokstavsdomänen Nunames inte låter mig använda, de har alltså dessutom fått betalt för denna domän fram till september 2009.

Som jag sagt innan, jag varnar er för att investera tid, resurser och bygga varumärken, sidor, pagerank etc på domäner från Nunames som - boom - plötsligt ni upptäcker är borta en morgon, bara för att Per Danell eller Bill Semich känner för det.

Som med andra uppgifter jag publicerat här, går det säkerligen bra att verifiera dessa med Per Danell på Nunames. Hans nallenummer finns ofta bland Nunames pressmeddelande.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 16:14 #26
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
.nu domäner har sedan lång tid tillbaka tappat efterfrågan, vilket tydligaste märks när man söker lexikonord på lediga domäner, och finner att bara .nu domäner tillsammans med .info, .biz står som lediga.

Inte ens min egen ParisHilton.nu domän drar användbar trafik.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017