FAQ |
Kalender |
2004-09-03, 23:02 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur stor betydelse har funktionen unset() egentligen? Är det något som folk varmt rekommenderar? eller är det skit samma i serverkapacitetshänseende?
|
|||
Svara med citat |
2004-09-04, 00:20 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Menar du alltså att man ska köra unset() efter varje variabel i scriptet när man inte behöver använda den mer? Känns dumt i så fall.
Jag använder aldrig funktionen mer än när jag just behöver den. Alla variabler "unsetas" ju ändå när scriptet körts klart. |
|||
Svara med citat |
2004-09-04, 00:43 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Hur processkrävande skulle i sådana fall ett script vara för att detta skulle överhuvudtaget märkas? |
|||
Svara med citat |
2004-09-04, 01:42 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hanterar du exempelvis stora arrayer kan unset vara till hjälp för att frigöra minne. Generellt sett används den nog måttligt för att hjälpa prestandan.
2004-09-04, 03:09 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
PHP har en garbage collector, det innebär att den rensar alla variabler som inte har nån referens till sig. Vilket normalt inträffar när scriptet körts klart.
Det mao rätt så ointressant att använda unset annat än för att markera att en variabel är "död". Däremot kan det vara intressant att se till att kopplingar till databaser osv kopplas ner. |
||
Svara med citat |
2004-09-04, 11:16 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Kod:
<?php echo memory_get_usage()."\n"; for ($i=0;$i<100000;$i++) { $arr[] = rand(0, 10000000000); } echo memory_get_usage()."\n"; unset($arr); echo memory_get_usage()."\n"; ?> Citat:
2004-09-04, 12:05 | #7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tja.. det där känns väl inte som en grej som man gör så ofta
Sparar hundratusen slumpmässiga tal i en array dvs. Men om man gör det så kan det väl kanske vara ide att slänga arrayen lite då och då.. 5,8mb minnesanvändning är juh inte så farligt det heller.. såvida du inte har många samtida users. |
||
Svara med citat |
2004-09-04, 14:39 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag brukar sällan använda mysql_close() för att stänga anslutningar till databasen. Jag startar anslutningen då den behövs och sen låter jag den vara öppen tills scriptet körts klart. Är det fel och finns det några nackdelar med det förfarandet? |
|||
Svara med citat |
2004-09-05, 13:55 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Sen jag började med det har felet aldrig kommit upp igen, så det kan vara en tanke att alltid stänga den.... mvh Andreas |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|