Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kreditor planerar att spamma?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-31, 19:42 #21
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Så fort det går att skriva något negativt så ska den chansen utnyttjas även om det som skrivs inte har med trådens ämne att göra. Försök att hålla er till ämnet så vi får ha ett kvalitativt forum. Tack!

I alla fall så är det hela väldigt intressant var gränsen kan gå när det blir ett spam. Webbutik A anlitar Kreditor för att skicka fakturorna.

Kan då kunden till Webbutik A även anses som kund hos Kreditor eftersom kunden får en faktura från Kreditor? Jag skulle nog vilja påstå att att kunden till Webbutiken inte kan anses som en kund till Kreditor.

Om vi tar en ett exempel. Du köper en produkt hos Webbutik A som låter Posten distribuera den till er. Är ni då kund hos Posten? Eller er kompis X skickar ett brev till er. Är ni då kund hos Posten. Det är er kompis X som har gett Posten uppdraget att lämna ett brev till er. Webbutiken vill att ni betalar till deras bankgiro. Blir ni då kund hos Bankgirot? Det finns många exempel där tredje part blandas in i en affärshändelse.

Kreditor har fått ett uppdrag av Webbutik A att ta betalt av kunden. Kunden har inte gett Kreditor uppdraget att ta betalt av kunden. Avtalet om köpet av varan är mellan Webbutik A och kunden. Alla tvister om varan kommer att ske mellan Webbutik A och kunden. Av vad jag förstår har Kreditor skyldighet att rätta sig efter Webbutik As instruktioner om fakturan ska gälla (t.ex. krediteras). Betalningsskyldigheten måste i sådant fall vara till Webbutiken A. Men om detta kan jag bara gissa då jag inte vet avtalet mellan Kreditor och Webbutiken A.

Jag förstår mycket väl Kreditors tanke bakom det hela och det är inget som helst fel på den. Men en god gärning väger inte upp förbudet mot spam till privatperson som inte har godkänt det eller inte är kund hos det "spammande" företaget.

Jag skulle vara mycket försiktig med att skicka ut epost i detta fall eftersom det är oklart hur rättsläget är. Viktigast är dock att tänka på mottagarnas reaktioner. Jag kan inte tänka mig att någon slutar handla hos Webbutik A bara för att det kommer ett informationsbrev från Kreditor. Även om man har lagen 100% på sin egen sida kommer ett x antal individer att reagera kraftigt negativt i alla fall.

Bara för att vara lite glidande moraliskt så skicka brevet om rättsläget är oklart. Bjud alla som klagar på en biobiljett, så kommer alla att bli glada. Rent ut sagt så skulle vi inte ha ett näringsliv i detta land om inte lite skit fick soppas under mattan. Målsättningen behöver dock inte att vara lyfta på mattan i alla lägen.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-31, 22:04 #22
Rocketeer Rocketeer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Rocketeer Rocketeer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Jag har själv pratat med Kreditor och det går att stänga av funktionen. Skapar man dessutom fakturan manuellt så kommer ingen e-mailadress att sparas om du inte fyller i den själv.

Personligen tycker jag att detta kunde hanterats bättre från Kreditor. Nu blev det lite som ett spam i sig. Det finns ju en anledning till att inte fråga om butikerna vill delta utan bara köra på och låta butikerna reagera om de ej vill vara med. Även om intentionerna var bra så blev resultatet dåligt och då oftast också förståelsen. Varför inte göra samma sak som med fullmakterna till Posten angående bedrägeri? Ett mycket bättre upplägg där butikerna aktivt fick välja om de ville vara med eller inte.
Rocketeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-02, 14:12 #23
Jacob Lovens avatar
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
Jacob Lovens avatar

Reg.datum: May 2007
Hej Guran,

Det vill jag hålla med dig om, vår kund är framförallt butiken som har anlitat oss och som jag skrev i mitt förra inlägg så kan butiken välja bort detta. Vi anser dock att mailet som går ut har ett stort servicevärde i sig och de jag talat med som valt bort meddelandet har gått med på att ta med informationen i sin egen orderbekräftelse istället, en snygg lösning som gör att konsumenten slipper få två olika mail.

Jag vill också passa på att lägga till en kommentar om kronofogdeärendet som nämndes här ovan:

Vår målsättning är att alla konsumenter skall vara nöjda. Att gå vidare till Kronofogdemyndigheten är en process som vi till största utsträckning försöker undvika. Vi är därför så generösa som möjligt med förfallotiderna.
Jacob Loven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017