FAQ |
Kalender |
2008-06-24, 02:29 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det går knappt att läsa en tidning eller se ens 15 min på TV innan ordet
"Växthusgas och global uppvärming" dyker upp... Personligen tycker jag det fokuseras för mycket på just den "Globala uppvärmingen". Vi måste angripa och lyfta fram fler miljöproblem med samma kraft... Bara i vår närmsta omgivning och i saker vi använder dagligen finns det tusentals olika ämnen som skadar både människor och miljö. Men om detta är det väldigt tyst och i de fall företag här i Sverige förbjuds använda ett visst ämne eller tillverkningsteknik så flyttas det bara och sedan får personer som knappt kan stava till det farliga ämnet jobba med det istället! Ovan är ju knappast nyheter men det är dags att lyfta fram även andra saker på agendan för ska vi försöka komma tillrätta med ett och ett problem åt gången så kommer vi aldrig ifatt och vi ligger redan långt efter.... Vad spelar det för roll om luften är ren om vattnet är förorenat och marken är skitig? |
|||
Svara med citat |
2008-06-24, 02:38 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enda som man kan bli riktigt förbannad över är att man inte bygger ut kärnkraften helt, skulle man byggt ut den fullt ut skulle Sverige kunna exportera el till andra länder med.
Samt vi skulle blivit av med mycket smutsig olja/kol och liknande. Kärnkraft är inte helt perfekt men bättre än kol, någon stans måste man börja. Sedan kan man självklart fortsätta bygga ut vind och vattenkraft med tiden. Men är ändå helt omöjligt att få så mycket el ur vind/kraft som behövs för endast driva ett land på. |
||
Svara med citat |
2008-06-24, 07:50 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
patrikweb: Jag håller helt med dig. Det är en skam att vi inte bygger ut kärnkraften mer. Men vad menar du med att bygga ut den "helt"? Den saknar ju i stort sett begränsningar om nu inte uran blir en bristvara.
Vattenkraften är väl om jag förstått allt rätt helt utbyggd (regeringen vill tydligen spara några vattendrag för framtida generationer). Solkraft och vindkraft är för dyrt att bygga ut materialmässigt om det ska ske i en större skala och det senare har dessutom det inbyggda problemet att ingen vill ha dem nära sig... |
||
Svara med citat |
2008-06-24, 11:32 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-06-24, 11:44 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad gäller kärnkraft är det nog dumt att bygga nytt, men så länge man på ett säkert sätt kan fortsätta driva de kärnkraftverk vi faktiskt har är det nog dumt att inte utnyttja dem ur såväl ekonomisk, miljö- och energisynpunkt.
Men jag såg en artikel på dn.se om någon vågkraftgenerator som man ska placera ut; nu vet jag inte hur pass mycket energi man kan få av en sådan men alla alternativ är väl bra.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2008-06-24, 11:54 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett problem är ju att allt utom kärnkraft har så låg verkningsgrad.
Största problemet med kärnkraftverk är ju inte olycksrisken, utan att restprodukterna måste lagras i speciella förvaringsutrymmen. Att stänga kraftverken tar ju inte bort det problemet. Om vi lyckas med Fusionskraft istället, dvs att slå samman två ämnen till ett nytt, istället för att klyva ett ämne, så kan vi få betydligt renare avfall. Två väte blir en helium. En möjlig bieffekt är väl att antalet kastratsångare ökar.. |
|||
Svara med citat |
2008-06-24, 12:03 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Bygg ut kärnkraften som Finland! |
||
Svara med citat |
2008-06-24, 13:26 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sen är inte bara frågan om vad vi tillför i naturen, vi bör också fundera på vad vi tar bort och hur det påverkar klimatet.
Undrar ni vad jag yrar om? Titta på filmen sharkwater så kommer ni att hänga med. |
||
Svara med citat |
2008-06-24, 13:54 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det slösas något väldigt med allt från mat till energi och jag tror att vi hade vunnit mycket genom att bara utnyttja resurserna på ett bättre och effektivare sätt. Allt från smartare bilar, bättre isolerade hus, effektivare kollektivtrafik, mindre transporter, smartare maskiner hemma och på kontoren osv. osv.
|
|||
Svara med citat |
2008-06-25, 02:16 | #10 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant artikel i NyTeknik ( http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaiand...ticle359459.ece ) där man tar upp vad man kallar fjärde generationens kärnkraftverk, i vilka man kan änvända resterna ifrån dagens "vanliga kärnkraftverk" som bränsle, och på så vis dels slippa de farliga restprodukterna men även få ut betydligt mer energi per enhet uran.
Väl värd en läsning! |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|