FAQ |
Kalender |
2008-08-10, 02:16 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Sedan 2006 då jag skaffade ett överspänningsskydd och ett proffsigare serverrum hemma är jag nu inne på mitt fjärde ADSL-modem.
Hade ett Zyxel Prestige 660R-D1 då i början (tror det var ett sånt) och nu mitt fjärde är likadant fast nyare. Problemet är att de helt enkelt lägger av efter en tid. Nuvarande Prestige slutade funka med routern (dit servern är kopplad) och när man kopplar det direkt till en dator får man Begränsad eller ingen anslutning. Ska jag nu skaffa ett femte Zyxel-modem (min återförsäljare säljer i princip bara modem med inbyggd switch samt 660R-D1 och 660RU-T1). Är det så med modem att de inte håller att va igång 24h/7? Servern har i princip ingen belastning alls utan kör tyngre torrentar ett par nätter i veckan samt lättare hemsidor med besök på dagen. Varför dör dom så jävla kvickt :huh:? Kan nämna att telefonkabeln inte går via överspänningsskyddet då telefonporten på den är sönder. Och åskväder har vi inte heller haft. |
||
Svara med citat |
2008-08-10, 09:08 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För mig har det oftast varit just min bredbandsdelare/gateway som strulat när jag kört trafik med många samtidigt anslutningar (typexemplet är BitTorrent). Detta har då berott på att bredbandsdelaren varit kass på NAT. Jag ställde min server (som ju ändå är igång) som gateway istället och sedan dess har problem försvunnit.
|
|||
Svara med citat |
2008-08-10, 10:13 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Telefonkabeln får mycket fler spikar vid åskväder än eluttaget så där är ditt problem. Ett ganska vanligt fel många gör är just att köpa överspänningsskydd och sen glömmer de den största felkällan, telefonledningen.
Jag köpte det billigaste DLinkmodemet till mina föräldrar (och har alltid ett i reserv på hyllan) och det står på 24/7. Hittills har det aldrig dött utan att åskan har varit inblandat. Det som de har idag har hållit sedan förra gången åskan åt upp modemet för två år sen. |
|||
Svara med citat |
2008-08-10, 17:17 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har precis köpt ett överspänningsskydd till modemet (APC P1T-GR). En billig försäkring + garanti från APC.
Plus att skulle åskan slå ut övrigt i hemmet så täcker hemförsäkringen det |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|