Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bransch-domäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-15, 11:40 #11
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Inkasso.se såldes för 174 000 SEK.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-15, 12:48 #12
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Intressant. Approachet jag har använt mig av är att skicka ut ett mail till de ledande aktörerna inom själva branschen där jag beskrivet att domänet är till salu...hör av er om ni är intresserade, men det har inte gått så bra.

Ska man ringa istället till marknadsansvarig på alla de olika företagen tillhörande själva branschen?
AdamBergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-15, 15:17 #13
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by pitbull@Aug 15 2008, 11:40
Inkasso.se såldes för 174 000 SEK.

Lite av undantaget som bekräftar regeln. Det är ingen kö av folk från branschledande företag som bjuder på generiska branschdomäner. Istället är det portalföretag som köper av varandra.
Och vad har de fått för den adressen, platsar inte ens på top 100 i serpen på 'inkasso'! Antagligen fastnat i duplicate-contentfiltret då de har samma sida som på huvudsidan auktorite tinkasso.se
Går man in på inka sso.se så ser det ut som vilken spamsida som helst. Bortkastade pengar enligt min uppfattning.
Företaget i fråga använder inte ens domänen i sin marknadsföring:
Deras adwordsannons pekar till auktoritetin kasso.se istället för till ink asso.se.

Det betyder inte att alla affärer i domäner är kassa, men företag med eget varumärke gör enligt min mening rätt i att stärka sitt eget varumärke istället för att släta ut det genom att fokusera på en generisk domän.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-15, 17:04 #14
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Tyvärr har svenska företag i allmänhet inte förstått värdet i bransch domäner. Det handlar om att "äga sin bransch" och dessutom stänga ute/förhindra konkurrenter. Domäner i branscher som är mer internetrelaterade tenderar vara lättare att sälja jämfört med "offline"-verksamheter som bilskrotar. Kanske kan bero på att folk i de branscherna förstår värdet och nyttan av dem.

Inkasso.se är ju ett bra exempel på en smart investering, (kunde utnyttjas smartare) kommer knappast gå ner i värde, skulle bli förvånad om de inte fått en del nya kunder genom enbart type-ins på domänen, kanske blir det några fler som anlitar dem efter att bara ha läst den här tråden? 1 kund kan räcka för att generera bra med intäkter i den branschen.

.se-domäner är ju annars inte i närheten av .com när det gäller type-in trafik, vilka direkt kan konvertera till kunder, så då krävs att man utvecklar domänen för att få den trafiken istället organiskt, klart mer jobb.

Jag tror att ovanstående domäner blir svåra att få några vettiga pengar för, speciellt gratisbilskrot.se, du måste direkt visa värdet det ger för dem, och i nuvarande form ser jag inte det (inga besökare, väll?). Skulle du istället utveckla dem och få en 20-30 besökare om dagen så har du ett argument, 20-30 potentiella nya kunder till företaget i fråga, som kanske blir mer med tiden.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 21:12 #15
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Citat:
Originally posted by ZN@Aug 15 2008, 17:04
Skulle du istället utveckla dem och få en 20-30 besökare om dagen så har du ett argument, 20-30 potentiella nya kunder till företaget i fråga, som kanske blir mer med tiden.
Det var ett rätt schysst argument. Tack för tipset!
AdamBergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017