FAQ |
Kalender |
2008-09-26, 15:28 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan man starta ett aktiebolag som PP tillsammans med andra delägare och sedan sälja sina aktier till ett eget, helägt aktiebolag i ett senare skede? Drabbas man av någon speciell skatteregel? Finns det några uppenbara nackdelar?
Vilka fördelar finns det med att låta ett eget aktiebolag gå in som delägare i det nya bolaget redan från början? Tacksam för alla svar! |
|||
Svara med citat |
2008-09-26, 18:05 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om ägarstrukturen är exakt densamma ska detta normalt gå att göra till priset av de ursprungliga aktierna. Jag ser inga direkta nackdelar med något av förslagen, jag skulle istället säga att det hela beror på just din situation med eventuella bolag och andra inkomster.
Då jag inte känner till alla dina förutsättningar vill jag också passa på att säga att det bästa är om du tar ett litet snack med din revisor för säkerhets skull och inte litar på mina privata intressen i ämnet
2008-09-28, 16:02 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det här är helt solklart bätre att ditt nuvarande helägda AB går in från början som delägare i ditt nya samägda bolag med dina kompanjoner. Om ditt bolag äger minst 10-25% i den nya bolaget så blir kapitalvinsten skattefri om ditt AB äger aktierna, men om du äger det som privatperson så skattas kapitalvinsten som lön, enligt 3:12-reglerna för fåmansbolag.
Denna lag om skattefrihet kom till efter att Eniro såldes av Telia via ett utlänskt offshorebolag för att undvika skatt, då insåg lagstiftaren att det var lika bra att göra försäljning av intressebolag där ett AB har minst 10% ägarandel helt skattefri. Du har ju ändå kontroll på slantarna om de hamnar i ditt eget bolag... Men som sagt, kolla med din revisor så du får aktuell lagstiftning genomgången i frågan. |
||
Svara med citat |
2008-09-28, 20:15 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack Tobbe & Conny för era svar. Jag ska självklart diskutera detta med min revisor innan jag tar något beslut, men det dröjer ett litet tag innan det måste ordnas. Det låter definitivt som att man bör låta det egna bolaget gå in som delägare direkt, men jag ska researcha det lite till. Regeln som Conny refererar till kallas "Skattefri kapitalvinst och utdelning på näringsbetingade andelar", om någon vill googla lite.
|
|||
Svara med citat |
2008-10-06, 20:55 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |